מה ההבדל בין מגבר Class A ל- Class D

מה ההבדל בין מגבר Class A ל- Class D

מה ההבדל בין מגבר Class A ל- Class D

אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל מערכת אודיו הוא המגבר. המגבר לוקח את הצליל ומעבד אותו כך שהוא יישמע בעוצמה גבוהה יותר. בשוק מוצעים סוגים רבים של מגברים כאשר לכל אחד יש כמובן יתרונות וחסרונות. לפניכם סקירה שבה תוכלו לעמוד על ההבדלים המרכזיים בין מגברי Class A, Class AB ו- Class D, כך תדעו מהו המגבר שמתאים עבורכם.
ראשית כל חשוב להבין שההבדל בין מהגברים נובע בראש ובראשונה מהמבנה הפנימי שלהם מה שקשור באופן הדוק למערכות החשמל שלהם. הבנת ההבדלים באופן מעמיק דורשת ידע בחשמל, מה שמקשה על הסבר מהיר. לפניכם סקירה שתעזור לכם להבין את ההבדלים באופן בסיסי וכמובן איך ההבדלים הללו עוזרים לכם לדעת מהו המגבר הטוב ביותר עבורכם. 


איך עובד מגבר?

במערכת הגברה המגבר, כשמו, אחראי על הגברת אות האודיו. הצליל מתקבל בצורת אות חשמלי על ידי המיקרופון שנועד כדי לשנות את הצליל לאותות חשמליים כך שהמגבר יוכל להתמודד עמם. המגבר מגביר את עוצמת האותות החשמליים וכך הם מושמעים בעוצמה גבוהה יותר.
צורת העבודה של המגבר גורמת לכך שהוא צורך כמות חשמל רבה יותר מאשר זאת שהוא צריך להוציא כדי שהצליל יושמע. החשמל הנותר גורם ליצירה של חום. ככל שהמגבר יעיל יותר הוא יפלוט חום בכמות קטנה יותר, אך בכל מקרה ישנה כמות של חום שאותה כל מגבר באשר הוא יפלוט. כמובן שלנקודה זו ישנה משמעות רבה מאוד כיון שככל שהמגבר יפלוט יותר חום הרכיבים הפנימיים שלו עלולים להיפגע מהר יותר וחשיבות הדבר עולה כאשר אנו מדברים על מגבר כריזה


מגבר Class A:

מגברים שמסווגים בדרגה A, הם מגברים שהעוצמה של הפעילות שלהם קבועה, ולא רק שהיא קבועה אלא הם תמיד עובדים בעוצמה הגבוהה ביותר. גם כאשר לא מוזרם אליהם אותות חשמליים דרך מקור אודיו הם ממשיכים לעבוד בתפוקה מלאה, הטרנזיסטור צורך זרם Icq וגם מתח Vceq, כלומר מתבזבז עליו הספק גם שאין אות בכניסה. אז כמו שאתם בוודאי מבינים, כמות החום שהמגברים הללו מייצרים היא גבוהה מאוד, ולכן הבלאי שלהם הוא גבוה במיוחד. בממוצע שיעור היעילות של מגברים אלו הוא 15%-35%.
עם זאת, הסיבה שהמגברים הללו עובדים בצורה הזאת נובעת מכך שהם מאפשרים לקבל את הצליל הנקי ביותר. בהשוואה למגברים אחרים רמת עיוות הצליל שלהם היא הנמוכה ביותר. עם זאת, ישנו חיסרון אחד חשוב והוא יעילות המגבר - צריכת החשמל גבוהה, ולכן רבים מעדיפים לא לעשות בהם שימוש.

 

מגבר Class AB:

מגבר זה, משלב את התכונות הטובות ביותר של Class A ו-Class B על מנת ליצור מגבר ללא החסרונות של אף אחד מהם. הודות לשילוב העוצמות הזה, מגברי Class A/B שולטים במידה רבה בשוק. היעילות שלהם גבוהה באופן משמעותי ואיכות הסאונד שלהם לא נופלת בהרבה מאלה של רמה A. צורת העבודה שלהם שונה והם פועלים בעזרת שני טרנזיסטורים, כאשר במקרה שהצליל נמוך שניהם עובדים יחד כמו במגבר A ואילו בצליל גבוהה הם עובדים לסירוגין. בממוצע שיעור היעילות של מגברים אלו הוא 50%-75%. 

מגבר Class D:

במגברים הללו נשלחים פולסים בתדירות גבוהה והם מעבירים במהירות את התקני הפלט בין מצב כבוי למצב מופעל יותר מאשר במגברים האחרים. הייחודיות שלהם היא בעיקר בשיעור היעילות שלהם שעומד על 90%, אם כי עד השנים האחרונות היתרון הזה היה מגיע על חשבון איכות הצליל מה שמנע מהרבה אנשים לעשות בהם שימוש. המגברים הללו הולכים ותופסים מקום יותר ויותר לאור העובדה שהם קטנים בצורה משמעותית מהמגברים האחרים, ולכן הם מהווים פתרון יעיל במקרים רבים. במיוחד בשנים האחרונות הם עברו שיפור ניכר שהתגבר על בעיות סאונד שהיו בהם מה שאפשר להם להיות נפוצים יותר ויותר. 

אז איזה מגבר הכי טוב?

כמו בכל דבר, כאשר אנו עומדים מול מבחר אפשרויות, השאלה צריכה להיות מה הכי מתאים לנו. בחירה של מגבר דורשת מחשבה מרובה כיון שיתרון של מגבר אחד חסרון שקיים במגבר השני ולהפך. כדי להבין מהו המגבר המתאים ביותר עבורנו נצטרך להגדיר קודם כל מספר מאפיינים בסיסיים: 

  • עלות – המחיר הוא הנתון הראשון שמשפיע באופן ישיר על בחירת המגבר שלנו. במחיר אסור לחשוב שמדובר רק על המחיר של המוצר עצמו אלא חשוב גם לנסות לחשב את העלות התפעולית שלו. מגבר שצורך הרבה חשמל הוא מגבר יקר יותר, גם אם הדבר לא בא לידי ביטוי במחיר המוצר. בנוסף, אורך החיים של המגבר גם הוא נתון שחשוב להכניס בתוך השיקולים של מחיר. 

  • שימוש – לאחר שהבנו מה התקציב שעומד לרשותנו, צריך להגדיר מה השימוש שאליו המגבר מיועד. מגבר שמיועד להופעות בשטחי ענק אינו מגבר שאותו נקנה עבור מערכת קריוקי ביתית. כל שימוש משפיע על בחירת המגבר. לא כדאי לקנות מגבר יקר מאוד עבור שימוש שניתן לעשות אותו גם באמצעות מגבר זול הרבה יותר.

  • איכות – איכות הצליל היא מרכיב חשוב מאוד במגבר, אם לא המרכזי ביותר. למרות זאת, לא תמיד מה שהכי חשוב לכם זו איכות של הסאונד. אם מדובר במערכת כריזה למפעל, ברור שאיכות הסאונד לא צריכה להיות כמו זו של תזמורת. במקרים הללו דווקא שיקול היעילות צריך להיות השיקול המרכזי. אל תתפתו לקנות מגביר איכותי אם זו לא הדרישה שלכם.

  • אחריות ואמינות – כאשר היצרן מאמין במגבר וביכולותיו, סביר להניח שזמן האחריות יהיה ארוך יותר. זו יכולה להיות דרך טובה מאוד להבין את איכות החלקים, היכן נוצר המגבר ובכך נוכל לבחור מגבר אמין ואיכותי יותר.

לסיכום, בחירה של מגבר דורשת מכם בראש ובראשונה להבין מה הצרכים המדויקים שלכם. המגברים נבדלים זה מזה באיכות הצליל וברמת היעילות שלהם, ולא תמיד ישנה התאמה בין שני המשתנים הללו. שימו לב ששאר מוצרי מערכת הכריזה צריכים להיות באיכות תואמת למגבר כמו רמקולים, כבלים וכדומה. הגדירו מה המחיר שעומד לרשותכם והיוועצו אתנו ונעזור לכם לבחור את המגבר שהכי מתאים לדרישות שלכם.



מה ההבדל בין מגבר Class A ל- D?
ההבדלים העיקריים הם איכות השמע וצריכת החשמל
איזה מגבר עדיף לקנות?
אין תשובה אחת נכונה - תלוי מטרה ותקציב
מה שיעור היעילות של מגבר Class A?
שיעור היעילות נע בין 15% ל- 35%