מה זה PoE? תקנים, סוגים, כיצד משתמשים?

מה זה PoE? תקנים, סוגים, כיצד משתמשים?

מה זה PoE? תקנים, סוגים, כיצד משתמשים?

טכנולוגיית ה- PoE או Power over Ethernet היא טכנולוגיה של רשת קווית המאפשרת לספק חשמל, למגוון מכשירים, דרך כבלי Ethernet ללא צורך בחיבור חשמל סטנדרטי.
במאמר זה נערוך סקירה מקיפה על מערכת ה- PoE: כיצד היא פועלת, השימושים בה, מכשירים תומכים, ונתחיל מלהסביר כיצד המערכת מעבירה חשמל דרך כבלי רשת ללא צורך בכבלי חשמל רגילים.

כיצד PoE עובד?

ישנם מספר סוגים שונים של כבלי Ethernet המסוגלים להעביר מתח חשמלי. לכל כבל כזה יש יכולת שונה להעביר מידע פר שנייה (Mbps) ויכולת שונה להעביר מתח חשמלי (הנמדד ב- Watt או W). באופן כללי, ככל שכבל התומך בטכנולוגיית PoE יכול להעביר יותר מידע, הוא יכול גם להעביר מתח גבוה יותר. כבלי רשת CAT7, CAT6/6A, CAT5E ו CAT8 יכולים להעביר כמויות הולכות וגדלות של מידע וכמויות הולכות וגדלות של מתח חשמלי בעת ובעונה אחת.

מתג PoE

מקור ונקודת יעד

סוויץ PoE יכולים להיות מקור למתח חשמלי, יעד עבורו, או שניהם. מכשירי מקור, או PSE (Power Sourcing Equipment), הם האחראים להעביר את החשמל למכשירי היעד,PD (Powered Devices). מכשירי מקור יכולים להיות מתגי PoE ומזרקי PoE (הסבר על מכשירים אלו בהמשך המאמר). כמעט כל מכשיר יכול לשמש כמכשיר יעד. דוגמאות נפוצות למכשירי יעד הן מצלמות רשת, טלפונים או נקודות גישה ל- WIFI.

סטנדרטים ומונחים שונים הנוגעים ל- PoE

מכשירי PoE משתמשים באחד משני סוגי העברת חשמל דרך כבל הרשת – Mode A ו- Mode B. בפשטות, המשמעות היא שבכל אחת מהשיטות המתח עובר בכבל הרשת דרך פינים שונים. בנוסף, יש לשים לב אם מכשיר ה- PSE הוא מהסוג שמספק תיווך בין ספק כוח שלא עובד על PoE לבין מכשיר התומך בטכנולוגיית ה- PoE.
מזרק PoE מיועד להזנת מכשיר בודד, ואילו מתג PoE, המהווה את ספק ה-PoE העיקרי של הרשת, מזין מערכת שלמה.

תקני PoE

מערכת ה- PoE מתבססת על סטנדרטים שנוצרו על ידי ה- IEEE, Institute of Electrical) and Electronics Engineers). סטנדרטים אלו, הנקראים 802.3 af, at ו- bt, תומכים כל אחד ברמות שונות של הזרמת מתח דרך כבלי הרשת, כשפורמט ה-af תומך ברמת ההעברה הנמוכה ביותר, ואילו פורמט ה-bt, החדש ביותר, תומך ברמה גבוהה בהרבה. חשוב לדעת באיזה תקן כל מכשיר הקשור לפעולת רשת PoE תומך, משום שהתקנים הישנים יותר אינם מסוגלים לתמוך בכל סוג של ציוד בשל מגבלות המתח המשמעותיות שלהם.

אילו מכשירים משתמשים ב- PoE?

ניתן לחלק את המכשירים המשתמשים ב- PoE לפי התקן הדרוש להפעלתם. כפי שנאמר קודם, ככל שמכשיר שכזה (PD) משתמש ביותר כוח הוא יזדקק לתקן המסוגל לספק כמות זו.

שם
תקן IEEE
הספק פורט למכשיר (PD)
הספק מקסימלי לפורט (PSE)
Energized Pairs
מכשירים
PoE
IEEE 802.3af
13W
15.4W
2-pair
סורקים ביומטריים, טלפונים, אקסס פוינט
PoE+
IEEE 802.3at
25.5W
30W
2-pair
מצלמות PTZ, טלפונים IP, מערכות אזעקה
PoE++
IEEE 802.3bt UPoE (Type 3)
51W
60W
4-pair
מצלמות PTZ מתקדמות, סוויצים
PoE++
IEEE 802.3bt (Type 4)
71.3W
90W
4-pair
מחשבים ניידים, מוניטורים

כיצד לספק כוח למכשירים אלו?

כפי שנאמר קודם, יש צורך להשתמש במכשיר PSE כדי לספק חשמל דרך כבלי הרשת למכשירי ה- PD. הדרך הפשוטה ביותר לדעת איזה מכשיר PSE מתאים לצרכים שלנו היא לבדוק מהו סך כל הכוח שמכשירי ה- PD שאנו רוצים להפעיל צריכים. גם כאן יש לשים לב באילו סטנדרטים משתמשים ה- PSE וה- PD, מכיוון שהדבר יתורגם ישירות ליכולת הספקת המתח והדרישה למתח שלהם, בהתאמה.

סוגים שונים של PSE – מתגים ומזרקים

מתג PoE הוא מתג רשת המשמש כנקודת גישה שמספקת חשמל למכשירים התומכים בטכנולוגיה. ישנם מתגים מנוהלים, המאפשרים אפשרויות גישה נוספות לרשת, ומתגים לא מנוהלים. ישנם סוגים רבים של מתגים עם מספרים שונים של נקודות גישה ופונקציות נוספות.
מזרק PoE הוא סוג של PSE שממוקם בין מכשיר התומך בטכנולוגיית PoE למתג שאינו תומך בה. המזרק מוסיף כוח לרשת ובכך דואג שהמכשירים המחוברים אליה מקבלים אספקת חשמל, ללא צורך בחיבור לרשת חשמל רגילה.

באילו מכשירי PoE כדאי להשתמש?

לכל מכשיר PoE שימוש משלו וסביבת עבודה המותאמת עבורו. כפי שצוין  מתגי PoE מגיעים בשתי וריאציות: מנוהלים ובלתי מנוהלים. הבלתי מנוהלים זולים יותר ופשוטים לשימוש, אך מצד שני הם מציעים פחות אפשרויות. המתג המנוהלים מתאימים יותר לרשתות כבדות- בשל המידע הנוסף שהם מציעים למפעילים שלהם, דבר שיכול לסייע לפתור בעיות כגון ניהול פורטים בודדים, ויסות התעבורה, בדיקת צריכת הפורטים וכדומה. מזרקי PoE מתאימים לעיתים קרובות למקומות שבהם הצבה של מתג תהיה יקרה מדי ואין צורך באספקת כוח למכשירים רבים.

טבלת סוגי PoEיתרונות השימוש ב- PoE

לאחר שהבנו את המונחים הבסיסיים הקשורים להפעלת מערכת PoE, יש לשקול את היתרונות בשימוש במערכת זו.

  • גמישות: בניגוד לרשתות חשמל רגילות, ניתן לפרוס רשת PoE כמעט בכל מקום. דבר זה יעיל במיוחד להפעלת רשתות של מצלמות במיקומים מרוחקים, מסוכנים או חשופים לפגעי מזג האוויר.
  • אמינות: בשל השימוש בסטנדרטים מחמירים, מערכות PoE פועלות באמינות רבה וללא הפתעות לא צפויות.
  • מחיר ופריסה: אין צורך לשכור אנשי מקצוע להתקנת מערכת שכזו – חיבור פשוט של מרכיביה השונים מספיק להפיכת המערכת לפונקציונלית.
  • בטיחות: מערכות PoE אינן משתמשות במתח גבוה כך שהתקנתן אינה מסוכנת והן פחות חשופות, משמעותית, להפוך למפגע חשמלי.
  • ניהול כבלים: רשתות PoE דורשות לפעולה רק כבל רשת במקום שני כבלים- דבר המקל על סידור כבלים בסביבה המלאה בהם, חוסך מאמץ וכוח אדם.

מכשירי PoE נוספים

מלבד המתגים והמזרקים, המהווים את הליבה של רוב רשתות ה- PoE, ישנם מכשירים נוספים שייתכן שיהיו שימושיים ברשת שכזו. ישנם מאריכי PoE, המאפשרים להתגבר על מגבלת המרחק – אחד החסרונות המרכזיים של הטכנולוגיה – ובכך מאפשרים להשתמש בה בחללים גדולים יותר. מכשיר נוסף הוא מפצל ה- PoE, המאפשר את פיצול החשמל המועבר דרך כבל הרשת מהמידע המועבר בו ובכך הוא מאפשר למכשירים שאינם תומכים ב- PoE להשתמש בטכנולוגיה, עם מספר מועט של מגבלות, שנספר עליהן בפסקה הבאה.

מרחיק PoE

PoE – מגבלות

לטכנולוגיית ה-PoE  שימושים רבים אך כמו לכל טכנולוגיה גם לה יש מספר מגבלות:

  • רק מכשירים התומכים בטכנולוגיה יכולים לקבל ממנה כוח באופן רגיל. מכשירים שאינם תומכים בה יזדקקו לציוד נוסף כדי לעבוד.
  • יש מגבלה לכמות הכוח שניתן להעביר דרך ה- PoE ובפרט במערכות המשתמשות בפרוטוקולים ישנים ומוגבלים יותר.
  • יש לנהל בזהירות את כמות המכשירים המחוברים לרשת PoE, שכן בעוד שכמות החשמל שהיא מסוגלת לספק היא סטטית, המכשירים יכולים לצרוך כמות דינמית של כוח, ובכך להעמיס מדי על המערכת ולגרום לאובדן כוח בחלק המכשירים.

אז מתי כדאי להשתמש ב- PoE?

כפי שהוסבר כאן מדובר בטכנולוגיה גמישה ביותר, החוסכת כסף, כוח אדם, זמן ובטוחה ביותר לשימוש. שימושי המערכת הינם רבים ולהלן כמה דוגמאות: 

  • מערכות תאורה: טכנולוגיית ה- PoE מתאימה מאוד להפעלת מערכות תאורה, ובפרט מערכות הממוקמות במשרדים שבהם כבר קיימת רשת Ethernet נרחבת. לא רק שמערכת זו לא זקוקה לחוטי חשמל סטנדרטים, העובדה שהיא מחוברת למתגי רשת מאפשרת שליטה איכותית רבה על כמות ואיכות האור במשרד.
  • תנאי שטח בעייתיים או אזורים קשים לגישה: מכיוון שקל יותר לפרוס כבלי רשת מכבלים חשמליים רגילים, ניתן להציב מערכות ומכשירים מבוססי PoE במגוון מקומות שבהם פריסת רשת קונבנציונלית תהיה קשה, כגון בניינים גבוהים.
  • במקומות שבהם חשמל ומידע דרושים בעת ובעונה אחת: מערכות PoE מתאימות באופן טבעי למקומות שבהם מוצבים מכשירים הזקוקים לאספקת חשמל ולחיבור לרשת בעת ובעונה אחת. רשתות של מצלמות אבטחה הן דוגמה טובה למערכת שכזו.

הגיע הזמן להתקדם, הגיע הזמן לעבור ל-  PoE

אם הדברים שנאמרו כאן נשמעים מסקרנים, זהו הזמן לבדוק אם מערכת PoE מתאימה לסביבת העבודה שלכם. פריסת מערכת שכזו יכולה לחסוך לכם עלויות רבות ולאפשר לכם שליטה רבה יותר על המערכות שלכם, כמו גם יכולת משופרת לנטר אותן. השימושים בטכנולוגיית  PoE הולכים וגדלים בכל יום, ויכולתה גוברת ומתעצמת יחד איתן. הגיע הזמן להצטרף לעתיד – עברו למערכת PoE היום.




מה זה PoE?
Power over Ethernet - מכשירים המסוגלים לספק חשמל למגוון מכשירים דרך כבלי רשת, ללא צורך בחיבור חשמל סטנדרטי.
איזה תקני PoE יש?
802.3 af, at ו- bt, תומכים כל אחד ברמות שונות של הזרמת מתח דרך כבלי הרשת. כל הפרטים הטכניים בפנים.
מה יתרונות מערכות PoE?
ואו, יש המון, לדוגמה גמישות- בניגוד לרשתות חשמל רגילות, ניתן לפרוס רשת PoE כמעט בכל מקום. דבר זה יעיל במיוחד להפעלת רשתות של מצלמות במיקומים מרוחקים, מסוכנים או חשופים לפגעי מזג האוויר.
מתי כדאי להשתמש ב PoE?
מדובר בטכנולוגיה גמישה ביותר, החוסכת כסף, כוח אדם וזמן ובטוחה ביותר לשימוש. כדאי להשתמש כשצריך להעביר חשמל וחיבור רשת יחד, מערכות אבטחה או תאורה ואפילו בתנאי שטח קשים.