סקירת כבלי רשת וקונקטורים - מה מתאים לך?

סקירת כבלי רשת וקונקטורים - מה מתאים לך?

סקירת כבלי רשת וקונקטורים - מה מתאים לך?

כבל רשת הינו כבל המחבר בין מחשב אישי בסביבת אתרנט לבין התקן חיצוני כגון מדפסת או גישה לרשת. כבלי רשת מתחלקים למספר קטגוריות הנבדלות זו מזו באורך הכבל המותר, מהירות ורוחב הפס היכולים לעבור דרך כל כבל. הקטגוריה הנפוצה ביותר היא קטגוריה 5 המכונה בקיצור CAT5 והיא נחשבת לקטגוריה הבסיסית ביותר מבין כבלי הרשת הנמצאים כיום בשימוש. בנוסף, ישנם עוד 2 קטגוריות רלוונטיות, קטגוריה 6 CAT6 וקטגוריה 7 CAT7.

כבלי רשת מסוגים שונים זמינים בחנויות מחשבים ואלקטרוניקה שונות, חשוב ומומלץ לקנות כבלים איכותיים בעלי האישורים הנדרשים. במאמר זה נעבור על סוגי כבלי הרשת והקונקטורים בתקנים שונים.


כל מה שצריך לדעת על כבלי CAT5

כפי שציינו, קטגוריה 5 היא הקטגוריה הבסיסית והנפוצה ביותר. כבלי CAT5 מהווים דוגמא לכבלי זוג שזור, כלומר כבלים בהם הגידים שזורים בזוגות. ניתן להבחין בין הגידים לפי צבעם, כאשר בכבל זוג שזור כל זוג שזור באופן כזה שגיד צבעוני שזור בגיד לבן עם פסים צבעוניים. הצבעים האפשריים לגיד צבעוני הם כחול, חום, כתום וירוק.

בקצה של כבלי CAT5 ישנו מחבר מסוג RJ45 המתחבר לשקעים מסוג זה. שקע RJ45 הוא סוג השקע הבסיסי והנפוץ ביותר של ממשק כרטיסי רשת לחיבור מחשבים לשיתוף מידע ומשאבים שונים. שקעי RJ45 מצויים בסוגים רבים של ציוד תקשורת ומחשוב, בניהם כרטיסי רשת, מתגים, נתבים ורכזות.חשוב לדעת כי מכיוון שכבל רשת משמש לשידור מידע מהמחשב, הבנת אופן פעולתו וכן אופן השימוש בו חשובים למיקסום יכולותיו ולהגברת אמינות ומהירות התקשורת. לכן רצוי לדעת מספר עובדות חשובות על כבלים מקטגוריה 5 לשימוש אידיאלי:

1. אורך מקסימלי של הכבל - 
בתנאים אידיאליים ללא הפרעות ניתן להשתמש בכבל מקטגוריה 5 באורך של עד 100 מטר ללא הגברה.

2. מספר גידים בכבל - 
בכבלי CAT5 יש 8 גידים אך לפעמים מספיקים רק שימוש ב-4 כתלות בחיבור.

3. דרגות סיכוך - 
קיימים 3 סוגי כבלי רשת בדרגות סיכוך (הגנה) שונות.

  • כבל לא מסוכך (UTP). לרוב, לשימוש פנימי
  • כבל עם סיכוך אלומיניום (FTP) המגן בפני רעשים.
  • כבל מסוכך אלומיניום +סיכוך רשת (S/FTP). מגן בפני רעשים בצורה הטובה ביותר.




סוגי תקנים לסידור הגידים

כיום קיימים בשוק שני סוגי תקנים עבור סידור הגידים בכבל. ההבדל בין שני התקנים הוא מיקומם של הזוג השני (הכתום) והזוג השלישי (הירוק). אלו הם שני התקנים:ֿ

1. תקן TIA/EIA 568A - 
בסוג תקן זה זוג הגידים השני (הזוג הכתום) מחובר לפין השלישי ולפין השישי, וזוג הגידים השלישי (הזוג הירוק) מחובר לפין הראשון והפין השני.
2. תקן TIA/EIA 568B -
בסוג תקן זה סידור הגידים הפוך ממה שנאמר בתקן A568, כלומר זוג הגידים הכתום מחובר לפין הראשון והפין השני ואילו זוג הגידים הירוק מחובר לפין השלישי ולפין השישי.

חשוב לציין כי תפקיד הפינים זהה בשני התקנים – כלומר, תפקידו של הפין הראשון בתקן A דומה לתפקיד הפין הראשון בתקן B וכן הלאה לפי סדר הפינים. מה ששונה בין התקנים זה צבע הגידים המחוברים אליהם.


סוגי כבלי גישור מקטגוריה 5 (CAT5)

ניתן לעשות מספר חלוקות בין כבלי CAT5, אך החלוקה העיקרית היא בין כבלים ישרים לכבלים מוצלבים. ניתן להבדיל בקלות בין כבל ישר לכבל מוצלב באמצעות אחיזת הכבל בשני קצותיו עם התופסנים כלפי מטה והתבוננות בסדר הופעת הגידים בתוך הכבל. כאן נתייחס לכבל בתקן B, ובמידה ואתם מעוניינים במידע הרלוונטי לכבל מתקן A יש להחליף בין הגידים הכתומים לבין הגידים הירוקים.

1. כבל ישר (Straight)
כבל ישר הוא כבל בו הגידים מסודרים בסדר המקורי, כלומר הגידים הכתומים מחוברים לפין הראשון ולפין השני ואילו הגידין הירוקים מחוברים לפין השלישי ולפין השישי. הכבל מכיל את אותה סדרת הגידים כאשר שמים אותם אחד לצד השני. כבל ישר הוא סוג הכבל הנפוץ יותר, כאשר רוב השקעים בהתקנים ומכשירים מיועדים לחיבור של כבל ישר.


2. כבל מוצלב (crossover)
כבל מוצלב הוא כבל בו מחברים את גידי השידור בצד אחד לגידי הקליטה בצד השני כאשר חשוב להקפיד על קוטביות, כלומר לחבר את הפלוס לפלוס ואת המינוס למינוס. בניגוד לכבל הישר בו סדרת הגידים זהה בשני הצדדים כאשר אוחזים בהם זה לצד זה, כאן סדרת הצבעים שונה כאשר בצד אחד הגידים הכתומים מחוברים לפין הראשון והשני ואילו הגידים הירוקים מחוברים לפין השלישי והשישי, ולעומת זאת בצד השני זה בדיוק הפוך: הגידים הירוקים מחוברים לפין הראשון והשני ואילו הכתומים מחוברים לפין השלישי והשישי.

כדי שיהיה ניתן לזהות את סוג הכבל בצורה מהירה יותר מבלי להצטרך לבחון לעומק את סדק הגידים, מקובל לסמן כבל מוצלב בצבע אדום בכיסוי הפלסטיק בקצוות הכבל או בכבל כולו.


בחירת סוג הכבל בהתאם לשימוש

כלל האצבע בבחירת כבל ישר או כבל מוצלב הוא שבין שתי נקודות צריכה להיות הצלבה אחת. קיימים שני סוגים של שקעי RJ45, וכאשר אנחנו מעוניינים לחבר בין שני שקעים זהים נשתמש בכבל מוצלב, ולעומת זאת כאשר אנחנו מעוניינים לחבר בין שני שקעים מסוג שונה עלינו להשתמש בכבל ישר (שכן כבר התבצעה הצלבה). להלן שני סוגי השקעים:

MDI: שקע זה הוא למעשה השקע הרגיל והסטנדרטי. שקעי MDI קיימים בכרטיסי רשת, נתבים, לוחות אם, וכן בשקעי UPLINK/WAN בנמצאים ברכזות ונתבים.
MDI-X: שקעים מוצלבים הקיימים במרבית המודמים, וכן ברכזות ובנתבים.

כפי שאמרנו, בחירת הכבל היא בהתאם לסוגי השקעים בשני הצדדים שאנו מעוניינים לחבר. כך למשל, כאשר אנחנו מחברים מחשב אחד למחשב אחר נשתמש בכבל מוצלב שכן שני השקעים הם מאותו הסוג ולכן ההצלבה צריכה להתבצע בכבל. לעומת זאת, כאשר אנחנו מעוניינים לחבר מחשב למודם כבלים/ADSL או לרכזת / מתג, נשתמש בכבל ישר שכן השקעים הם מסוג שונה וההצלבה מתבצעת במודם/ רכזת ולא בכבל.

יש לציין כי לרוב ניתקל בציוד כולל שקע מסוג Auto MDI/MDI-X שמתאים את עצמו לסוג הכבל המחובר אליו. שקע זה נמצא בדרך כלל בהתקני תקשורת מודרניים כגון כרטיסי רשת, נתבים, נקודות גישה וכן מתגים תומכים בהצלבה אוטומטית. המשמעות היא שההצלבה מתבצעת באופן אוטומטי, כך שהשימוש בכבל מוצלב מייתר. כדי לוודא שתכונה זו קיימת בשקע בדקו במפרט הטכני של הציוד אם קיימת תמיכה להצלבה אוטומטית.




קצב העבודה של כבלי CAT5

באופן כללי כבלים מקטגוריה 5 עובדים בקצב של10/100Mbps - 10 מגה ביט לשנייה (כלומר, 10 מיליון סיביות בשנייה) וכן בקצב של 100 מגה ביט לשנייה (Mbps). עם זאת, לאחרונה נכנס לשימוש ציוד מהיר יותר התומך בעבודה בקצב של ג´יגה ביט לשנייה (1Gbps) המכונה גם בשם Gigabit Ethernet.

על מנת לעבוד בקצב החדש והמהיר יותר יש להשתמש בכבל מסוג חדש ומתקדם יותר המכונה CAT5E. ההבדל בין כבל CAT5E לבין כבל רגיל של CAT5 הוא שהכבל החדש משתמש בכל 8 הגידים שיש לו, וזאת לעומת כבל CAT5 העושה שימוש ב-4 גידים בלבד. כיום, כבל CAT5e היינו הנפוץ ביותר וזאת משום שמתאים לרוב ההתקנות ובנוסף, זו האפשרות הפחות יקרה.

קטגוריה 6 – CAT6

כאמור, מלבד כבל CAT5 קיימים כבלים מקטגוריות אחרות. סוג כבל שעומד בתקנים מחמירים יותר הוא כבל מסוג CAT6.
כבלים מסוג CAT6 מיועדים לרשתות ג´יגה ועומדים גם בתקנים ישנים יותר של CAT5. ההחמרה בתקן של CAT6 באה לידי ביטוי בעיקר בחשיפה לרעשים והפרעות חיצוניות, וזאת באמצעות מחיצת פלסטיק המפרידה בין ארבעת זוגות הגידים לאורך כל הכבל. הכבל מספק ביצועים של עד 250MHz ומותאם לרשתות: 10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE ואף מאפשר לעשות שימוש ברשתות 10GBASE (רשתות של 10 ג´יגה ביט).

בתוך הקטגוריה השישית, ישנו גם כבל מסוג CAT6a אשר תומך בתדרים עד 500MHz ויכול לתמוך עד 10Gbps. בנוסף, הכבל כולל ציפויי חזק יותר אשר מוריד עוד יותר את כמות הרעשים.

בדומה לתקנים קודמים, האורך המקסימלי של הכבל שניתן לעשות בו שימוש הוא עד 100 מטר, וגם הוא מורכב מ-4 זוגות גידים. למרות שכבלי הקטגוריה השישית מציעים ביצועים גבוהים יותר, רבים עדיין בוחרים לעבוד עם CAT5e וזאת בשל עלותו, יעילותו ויכולתו לתמוך במהירויות Gigabit.

קטגוריה 7 – CAT7

כבלי CAT7 עומדים בתקנים מחמירים יותר מאשר CAT6, אך עומדים גם בתקנים ישנים יותר של CAT6 ו-CAT5. ההחמרה באה לידי ביטוי בבידוד מוגבר לרעשים, וזאת באמצעות נייר אלומיניום שעוטף כל זוג גידים בנוסף לסיכוך של הכבל כולו.

כבל CAT7 מאפשר חיבור לרשתות במהירות של 10 ג´יגה, כאשר מה שמייחד אותו מהקטגוריות הקודמות זו האפשרות למרחקים ארוכים יותר מ-100 מטר. בכדי לנצל את תכונותיו של הכבל במלואו, צריך לחברו לקונקטורים מיוחדים כגון GG45 העומדים בתקן. חשוב לציין כי לא ניתן לחבר קונקטורים מסוג RJ45. עם כבל איכותי וחיבור לקונקטור מתאים ניתן להגיע למהירות של עד 600Mhz. נשתמש בכבל CAT7 כאשר נדרש להעברת נתונים בקצב גבוהה, איכות גובהה וללא רעשים והפרעות.

דברים שחשוב לוודא בטרם ההתקנה ושימוש בכבלי רשת

על מנת שההתקנה תהיה אופטימאלית ושהציוד יעבוד כמו שצריך וימצה את יכולתו יש לוודא מספר דברים:

1. המרחק בין שתי הנקודות
כפי שצוין, המרחק המקסימלי בין שתי נקודות שמאפשר חיבור של כבלי CAT5 או CAT5E הוא 100 מטר – וזה בתנאים אופטימליים. במידה והמרחק עולה על 100 מטר אנו עלולים לסבול ממהירות ירודה ואף נתק, כאשר ככל שמתרחקים יותר כך הבעיה תחריף. במידה ואנחנו מעוניינים לחבר שתי נקודות שמרחקן עולה על 100 מטר יש להשתמש בהתקן משחזר.


2. דרגת סיכוך נדרשת
כאמור הכבלים נחלקים לשלוש דרגות סיכוך, כאשר כבל לא מסוכך זול יותר מכבל מסוכך. לשימוש ביתי רוב יספיק כבל פשוט. ככל שנזדקק לכבל המגן בפני רעשים טוב יותר כך נדרש לדרגת סיכוך גבוהה יותר.


3. מהירות נדרשת
המהירות הנדרשת מכתיבה אם נדרש להשתמש ב-8 גידים או רק בארבע, כלומר האם יש צורך בכבל CAT5E (8 גידים) או בכבל CAT5 רגיל (4 גידים). במידה ואין צורך במהירות שעולה על 100 מגה ביט לשנייה ניתן להשתמש ב-4 הגידים לחיבור קו טלפוני או אף חיבור אתרנט נוסף. במידה ויש צורך במהירות גבוה יותר נבדוק איזה כבל מתאים לנו יותר בין CAT6 או CAT7 על פי המהירות וסינון הרעשים הנדרש.


4. שימוש בכבל ישר או מוצלב
כפי שאמרנו, רוב ציוד התקשורת תומך בהצלבה אוטומטית, אך יש לבצע את האבחנה אם נדרש להשתמש בכבל ישר או מוצלב וזאת בהתאם לסוגי השקעים בשני ההתקנים המיועדים לחיבור. במקרים נדירים בהם הכבלים ברשותנו תקינים ולמרות זאת אין תקשורת יתכן ונצטרך להשתמש בכבל בעל קוטביות הפוכה.


כיבואנים רשמיים של חברת COPA, אנו דוגלים בשימוש נכון בכבלי רשת ולאו דווקא בכבל היקר ביותר. בשימוש כבל איכותי ומתאים לפרויקט, תוכל לחסוך בעלויות ולא להתפשר על המקצועיות. 




אילו סוגי כבלי רשת יש?
יש 3 סוגיים עיקריים - CAT5, CAT6 ו- CAT7. לפירוט הקטגוריות כנסו!
מה ההבדלים בין סוגי כבלי רשת?
המרחק, המהירות וסינון הרעשים. לפרטים המלאים כנסו פנימה!
מה מבדיל בין כבל איכותי לכבל לא איכותי?
בקצרה, כבל איכותי יהיה מנחושת מלא עם דרגת סיכוך מתאימה. באריכות, כנסו לכתבה!
איזה דרגות סיכוך יש?
יש 3 דרגות סיכוך עיקריות UTP, FTP ו- STP. כדי ללמוד על כל אחת מהן כנסו לכתבה!
האם CAT7 הוא כבל הרשת הטוב ביותר?
הטוב ביותר באילו פרמטרים? לרוב לא נצטרך כבל CAT7 ולכן צריך להתאים כבל לפרוייקט.