איך מרכיבים שקע רשת / קיסטון / RJ45 נקבה?

איך מרכיבים שקע רשת / קיסטון / RJ45 נקבה?

איך מרכיבים שקע רשת / קיסטון / RJ45 נקבה?

כיום ניתן למצוא מבחר עצום של נקודות תקשורת שונות, ולכל אחת מהן יש את דרך ההרכבה שלה. במאמר זה ננסה לתת לכם את הבסיס בכדי שתוכלו להתאים את עצמכם לפיתרון לכל תרחיש. במשפט אחד: בכדי לקבל נקודת רשת (נקראת גם קיסטון) יש לחבר 8 חוטים לשקע בצורה תקינה ונכונה, לפי צבעי החוטים. 


סוגי חיווט שקע רשת A ו B

ישנן 2 דרכים לחווט את השקע, A ו – B. זה לא משנה איזו דרך תבחרו, העיקר שתהיו עקביים ותחברו את כל השקעים בדיוק באותה הדרך. הסיבה שיש 2 דרכי חיווט היא כי קיים כבל מיוחד שנקרא Crossover המחווט בצד אחד A ובצידו השני B, והוא משמש לחיבור בין 2 יחידות קצה (כמו 2 מחשבים) כך שיוכלו לתקשר ביניהם. לעיתים נדירות משתמשים בכבל וכיום אנחנו רואים ממנו פחות ופחות. בשימוש סטנדרטי בעולם תשתיות התקשורת הטכנאי יידרש לחווט בדרך אחת בלבד. במאמר זה נתייחס לחיווט B.

על אילו שקעים נדבר?

ישנם שני שקעי רשת שכיחים בעולם התקשורת: הקיסטון הפלסטי- המיועד לכבל מסוג CAT 5E (מחווט באמצעות לוחץ קרונה), והקיסטון המתכתי- המיועד לכבל מסוג CAT 6A (לא דורש לוחץ קרונה). שימו לב לסרטון שעשינו, בו תראו כיצד לחווט אותם. 
 

איך יודעים איזה חוט מתחבר לאיזה טרמינל? 

נסתכל על חיווט B בצד אחד לדוגמא: (בחלקו התחתון של הקיסטון)


ישנם 2 סימונים, ירוק מלא וירוק חלקי, בירוק המלא נחבר את החוט בצבע הירוק מלא ובירוק חלקי לחוט בצבע ירוק+לבן.

חיבור קיסטון פלסטיק CAT 5E

נוציא את 2 חתיכות הפלסטיק המוצמדות לטרמינלי החיבור



נקרא את הכתוב על הטרמינלים, נזהה אילו צבעים מיוחסים לדרך החיווט שבחרנו. במקרה זה נבחר ב B.



נסדר את החוטים על פי הצבעים ונניח אותם על גבי הטרמינלים (שימו לב לנסות להצמיד ככל הניתן את הכבל אל הקיסטון כך שהחוטים הצבעוניים יהיו כמה שפחות חשופים לתנאי חוץ).



נלחץ את החוטים עם לוחץ קרונה כך שהחוטים יכנסו עד הסוף פנימה ונחתוך לנו את עודף החוט. אם הלוחץ לא יחתוך, יש לחתוך את החוט העודף עם קאטר.



שימו לב שיש טרמינל אחד לא מסומן בכל צד, הוא מיועד לחיבור אדמה. במידה ויש אדמה בחוט, נחבר אותו לטרמינל בדיוק כמו שחיברנו את שאר החוטים.



נחזיר את 2 חתיכות הפלסטיק שהוצאנו בהתחלה ונסגור את הטרמינלים באמצעותם.



חיבור קיסטון מתכתי CAT 6A

ניקח את חתיכת הפלסטיק הלבנה המכילה את סימון הצבעים לחיווט ונזהה אילו צבעים מיוחסים לדרך החיווט שבחרנו.



נעביר את כבל הרשת החשוף דרך פתח הפלסטיק ונסדר את החוטים על פי הסימון. יש למתוח כל חוט מהכבל, מעבר לפלסטיק הלבן, כך שייכנס ל 2 המגרעות בפלסטיק והמגרעות יאחזו בו (שימו לב להצמיד ככל הניתן את הכבל למגרעות). אם יש חוט אדמה בכבל יש להזיזו הצידה כרגע.



נחתוך עם קאטר את עודף החוטים הצבעוניים. נפתח את הקיסטון ונכניס את הכבל עם חתיכת הפלסטיק אל החלק האחורי של הקיסטון תוך כדי תשומת לב שסימון החיצים על הפלסטיקה זהה, משום שהחלקים ישתלבו בכיוון אחד בלבד. שימו לב: אין צורך להכניס בכוח את חתיכת הפלסטיק עם החוטים אל הקיסטון משום שבהמשך הכנפיים המתכתיות הסוגרות את הקיסטון תבצענה את ההצמדה הסופית.



נסגור את הקיסטון עם הידיים או עם פלייר (מה שיצמיד את חתיכות הפלסטיק בפנים סופית), נלפף את חוט האדמה סביב הקיסטון, (ניתן לאבטח יותר עם נייר דבק מנחושת) ונסגור עם האזיקון המגיע איתו על גבי הכבל, כך שיהיה מוגן מפני משיכות.



איך בודקים שהחיבורים תקינים?

חשוב מאוד לוודא שחיברנו הכל כשורה ולכן לאחר הרכבת שקע הרשת בכל צד של הכבל, עלינו לוודא תקינות ההולכה החשמלית. כאן נכנס לתמונה בודק רשת שיראה לנו בצורה ויזואלית אם החיבורים שלנו תקינים. אם אנו מעוניינים בבדיקה מעמיקה יותר שתוכל להראות ניתוקים בזמן אמת, עם יכולת הפקת דוחות, נוכל להשתמש במוניטור טכנאים המכיל את כל מה שטכנאי בשטח צריך.