סוויץ מנוהל או רגיל? מה ההבדלים?

סוויץ מנוהל או רגיל? מה ההבדלים?

סוויץ מנוהל או רגיל? מה ההבדלים?

אחד המרכיבים החשובים ביותר בעולם הרשתות והמחשוב הוא המתג, או בשמו הלועזי סוויץ´. סוויץ´ הוא רכיב חשוב שמחבר בין צמתים ברשת. הצמתים הללו יכולים לכלול מחשבים, נקודות גישה (Access points) או מכשירי קצה אחרים. תפקידו של הסוויץ´ הוא להעביר את חבילות הנתונים שהוא מקבל לפורט המתאים, כדי שימשיכו לכיוון היעד הסופי שלהם.

במדריך זה, תוכלו למצוא סקירה מפורטת וברורה על שני סוגי הסוויצ´ים שיש: סוויץ´ רגיל וסוויץ´ מנוהל. שניהם נמצאים בשימוש נרחב, במקומות שונים, אך יש ביניהם הבדלים רבים. ככל שתבינו טוב יותר את ההבדלים בין שני סוגי הסוויצ´ים, ותדעו מה תפקידו של כל אחד מהם, כך יהיה לכם קל יותר לבחור את הסוויץ´ הנכון והמתאים לרשת שלכם. מוכנים? בואו נצא לדרך! 



סוויץ׳ לא מנוהל

כמו שבטח כבר ניחשתם על פי השם, סוויץ´ לא מנוהל הוא הסוויץ הפשוט. לסוויץ´ לא מנוהל יש רק מטרה אחת ברורה: לספק למכשירים שונים חיבור רשת, כדי שהם יוכלו לתקשר אחד עם השני. אפשר לדמיין את הסוויץ´ הלא מנוהל כמעין מתווך. הוא עושה את העבודה שלו בצורה מצוינת, אך הוא לא נחשב למכשיר רשת עצמאי. הוא לא דורש הגדרה ולא מאפשר תצורה, וגם לא יכול לשלוט על תעבורת הנתונים ברשת. מצד שני, זה קל מאוד לפרוס ולהוסיף סוויצים לא מנוהלים כי כל מה שצריך לעשות זה רק לחבר אותם. בדרך כלל בסביבות תעשייתיות אנו נמצא סוויצ´ים לא מנוהלים ברשתות קטנות, כאשר מטרת הפריסה שלהם היא חיבור של התקני קצה או הוספת קבוצות מכשירים זמניות לרשתות גדולות יותר. 

מתי נשתמש בסוויץ׳ לא מנוהל?

אחת הדוגמאות הכי טובות לשימוש בסוויץ´ לא מנוהל היא במשרד עם מעט עובדים, שאין צורך לבצע הגדרות מורכבות בתקשורת ולעקוב אחר העומס של הרשת. בנוסף, אם אנחנו מחברים כמות קטנה של מצלמות אבטחה לסוויץ´, ניתן להשתמש בדגם הלא מנוהל, ובעצם בכל מצב שבו הרשת היא יחסית פשוטה ולא מורכבת ´ניתן לבחור בסוויץ´ הלא מנוהל. באופן טבעי, סוויץ´ לא מנוהל יהיה זול יותר מסוויץ´ מנוהל. 

סוויץ׳ מנוהל

סוויץ´ מנוהל יודע גם הוא לעשות את העבודה של הסוויץ´ הלא מנוהל, להעביר מידע מהתקנים שונים הלאה ברשת, אך כמובן שיש לו עוד אפשרויות, תכונות, ושימושים שונים.  סוויץ´ מנוהל הוא סוויץ´ חכם, מכיוון שיש לו הרבה אפשרויות מתקדמות.  הוא מאפשר לנו לפקח על בעיות ברשת,לפתור אותן, וגם לנהל ולהגדיר דברים שונים. לכל סוויץ´ מנוהל יש כתובת IP פרטית, כך שהוא ישות עצמאית עם זהות ברורה ומובחנת. ניתן לבדוק את מצב התעבורה, להחליט אילו ערוצים אנו רוצים לתעדף, כי הנתונים שזורמים בהם מאוד חשובים לנו, להבין מה קורה ברשת מבחינת ביצועים, לבצע תיקון מרחוק, ואפילו לבנות רשת וירטואלית חדשה (VLAN).

מתי נשתמש בסוויץ מנוהל?

כדי שתוכלו להבין מתי להשתמש בסוויץ´ מנוהל, הכנו כאן דוגמה מעניינת. משרד גדול, הוא מקום קלאסי שבו נשתמש בסוויץ´ מנוהל. הסוויץ´ המנוהל יוכל לבצע תפקידי פיקוח על כל המערכת, לבדוק ולהבין מה קורה בדיוק בכל רגע ולאסוף את כלל הנתונים על מנת לשמור על פעולת המכונות באופן הטוב ביותר. אם חלילה ישנה בעיה או תקלה, הסוויץ´ המנוהל קולט אותה מיד, ועובר לעבוד דרך יציאה אחרת. במקביל ישלח הסוויץ´ עדכון על העניין לאחראים על התקשורת במשרד. כך העבודה יכולה להימשך בלי הפסקות או הפרעות, וכמובן שהאחראים והמפקחים מקבלים עדכונים על כל תקלה או בעיה במערכות. 

אילו פונקציות יש לסוויץ מנוהל?

הכנו עבורכם רשימת יכולות נפוצות ומועילות בסוויצ´ים מנוהלים - 
 

השבתה והפעלת פורטים

אנחנו יכולים לכבות ולהדליק את התקשורת ואפילו החשמל (ב PoE) לציוד הקצה המחובר מרחוק, ובכך לבצע אתחול חשמלי.  
 

הגבלת מהירות

אנחנו יכולים לבחור איזה רוחב פס לתת לכל פורט. במידה ואנחנו רואים ניצול רוחב פס מאוד כבד מפורט מסוים נוכל להגביל אותו וגם לדעת שאנחנו צריכים לבדוק מה הסיבה לכך. 
 

VLANs

מאפשרים לנו להשתמש בסוויץ´ אחד עבור מספר רשתות שונות כגון רשת הטלפונים, המחשבים, וגם רשת המדפסות. זו דרך מעולה לאבטח את הרשת וליצור אזורים ממודרים, כך שאם תתרחש פגיעה מווירוס הפגיעה תצומצם לאזור אחד בלבד של הרשת. 
 

Port mirroring

פונקציה שמאפשרת לנו להעביר את כל התעבורה ברשת שלנו דרך פורט מסוים ודרכו לנטר את כל תעבורת הרשת. 
 

STP

פונקציה דרכה נוכל להגדיר את אופן מעבר התקשרות היעיל ביותר - במידה ויש לנו הרבה סוויצ´ים מחוברים אחד לשני. 
 

QoS

אפשרות לתעדף תעבורה מסוג מסוים על פני תעבורה מסוג אחר, לדוגמה תעבורה הקשורה לטלפוניה על פני תעבורה הקשורה למדפסות.
 

ACL

יכולת להגביל את המכשירים המחוברים לרשת שלנו על פי רשימה. אם אתה ברשימה, אתה נכנס. אם לא, לא יתאפשר חיבור. 
 

SNMP

אפשרות להעביר מידע חיוני מהסוויץ´ , כגון טמפ´ ומצב פעילות, לשרת ניטור ייעודי . 
 

ממשק ניהול בענן

מאפשר לנהל את הסוויץ´, לאבחן תקלות ולזהות בעיות אפשריות דרך אפליקציה או אתר מכל מקום בעולם.

 

איזה סוויץ אני צריך?

חשוב מאוד לדעת שאין כזה דבר סוויץ´ טוב יותר או סוויץ´ טוב פחות. לכל סוויץ´ יש את היתרונות והחסרונות שלו, ואנו צריכים להבין מה מתאים וטוב עבורנו, ואיזה סוויץ´ יעשה את העבודה הכי טובה בשבילנו. הכנו לכם כאן רשימה קצרה של פרמטרים, שתוכלו להסתייע בה לפני בחירת סוויץ´ לעסק שלכם: 

1. זמן השבתה
הפרמטר הראשון שכדאי לקחת בחשבון הוא זמן ההשבתה שאתם יכולים לקבל. כמובן שזמן שווה כסף, וכל רגע שבו המערכת שלנו לא עובדת בשיא התפוקה והיעילות פוגע בנו, אבל ברור שיש מקומות שיכולים להרשות לעצמם להיות מושבתים לזמן קצר, בעוד שיש מקומות שחייבים לעבוד נון סטופ. אם אתם שייכים לסוג המקומות השני, כאלה שלא יכולים להרשות לעצמם אפילו שנייה אחת או שתיים של הפסקת פעילות, כנראה שאתם צריכים סוויץ´ מנוהל. כפי שהסברנו, סוויץ´ מנוהל יודע ״לעקוף״ את התקלה ולגרום למערכת להמשיך לעבוד נון סטופ, תוך שליטה בתעבורת הנתונים. לעומת זאת, אם אתם יכולים לספוג הפסקה קצרה בעבודה, אין שום בעיה ללכת על סוויץ´ לא מנוהל.


2. רמת אבטחה
הפרמטר השני שכדאי לקחת בחשבון הוא רמת האבטחה של הנתונים שעוברים ברשת. אם עוברים אצלכם ברשת נתונים רגישים וחשובים, שעדיף מאוד שיישארו חסויים ושאף אחד אחר לא ייחשף אליהם, כנראה שעדיף לכם ללכת על סוויץ´ מנוהל. סוויץ´ מנוהל יודע לבצע פילוח רשת ולהגביל גישה לנתונים ולרשת אך ורק למכשירים המורשים. אם רמת האבטחה פחות קריטית מבחינתכם, והנתונים שעוברים אצלכם ברשת הם לא מאוד סודיים או מסווגים, אפשר בהחלט לבחור בסוויץ´ לא מנוהל. לרוב, האבטחה של סוויץ´ לא מנוהל היא רק פיזית וכוללת מערכת כנגד גניבה או סתימה פיזית של חריץ הנתונים. 


3. עבודה ושליטה מרוחק
הפרמטר השלישי שיש לקחת בחשבון הוא האם יש לכם צורך או רצון לקבל גישה מרחוק לרשת. אם חשוב לכם שתהיה לכם גישה מרחוק לרשת, ואתם צריכים לפקח עליה, אז אתם צריכים ללכת על סוויץ´ מנוהל. סוויץ´ מנוהל עם ממשק ניהול בענן מסוגל לשלוח לכם עדכון על מצב הרשת, להתריע על קיומן של בעיות ותקלות אפשריות, ואפילו להתגבר על חלק מהתקלות בעזרת השליטה מרחוק.


4. שליטה בהגדרות
הפרמטר הרביעי שיש לקחת בחשבון הוא מה הצורך שלכם מבחינת ההגדרות של הסוויץ´. אם אתם רוצים או צריכים את האפשרות להגדיר, לפקח ולנהל את הגדרות הרשת, אם חשוב לכם לשלוט בתעבורת הנתונים, לתעדף ערוצים ועוד, אזי סוויץ´ מנוהל צריך להיות הבחירה שלכם. אם כל אלו פחות קריטיים מבחינתכם, אפשר בהחלט לבחור בסוויץ´ לא מנוהל.

5. תקציב
כמובן שאחד הפרמטרים הכי חשובים שצריך להתחשב בהם, כמו ברוב הדברים בחיים שלנו, הוא עניין התקציב. מחיר של סוויץ´ נקבע לרוב על פי מספר היציאות שאתם צריכים, ועל פי רוחב הפס. ככל שתצטרכו יותר סוויצ´ים, ורוחב פס גבוה יותר, המחיר יהיה גבוה יותר. שווה לערוך בירור ראשוני ולהבין , באופן כללי, מהם המחירים של שני הסוויצ´ים הללו.. לרוב, סוויצ´ים מנוהלים יהיו יקרים יותר מהסוויצ´ים הלא מנוהלים, והטווח יגדל ככל שהסוויץ´ המנוהל יהיה עם יכולות חכמות יותר, לדוגמא ממשק ניהול בענן, או יכולת לבצע תיעדוף לתעבורה מסוימת(QoS).


כפי שלמדנו במאמר זה, אין  סוויץ´ טוב יותר או סוויץ´ טוב פחות, הכל עניין של התאמה לצרכים ולרצונות. אז חשבו על הפרמטרים שהוצגו כאן, ותגיעו להחלטה איזה סוויץ´ מתאים לכם. בהצלחה!