איך מתכננים מערכת כריזה?

איך מתכננים מערכת כריזה?

איך מתכננים מערכת כריזה?

מערכת כריזה היא מערכת שמאפשרת לנו לפרסם הודעה באופן מידי. במערכות כריזה ניתן להשתמש בשטח תפעולי, בבית ספר, בקניון ובעצם בכל מקום בו נרצה לכרוז. מערכת טובה יכולה לעשות את העבודה בכל מקום. עם זאת, בעת תכנון של מערכת כריזה, יש להתחשב במספר רב של מאפיינים כדי להתאים את המערכת הטובה ביותר שעומדת בדרישות הפרויקט.

מערכת כריזה – למה זה טוב?

מערכת כריזה היא מערכת שמאפשרת לנו לפרסם הודעה באופן מידי כך שהיא תושמע בתא שטח מסוים שאותו נבחר. בשוק קיימות מגוון מערכות כריזה וכל שעלינו לעשות הוא לבדוק מהי המערכת שמתאימה לנו. מערכת כריזה יכולה להציל חיים בשעת חירום, לפרסם הודעות חשובות ללקוחות בקניון, להשמיע מוזיקה בחנות בגדים ולהיות הדרך להעביר מידע לתלמידים בבית הספר. 

מערכות כריזה נועדו לשימושים שונים ולכן חשוב להגדיר מראש את ייעוד המערכת - בדגש על ציוד, תכנון והתקנה. מערכות כריזה בנויות ממספר גדול של מוצרים, על פי צורך הפרויקט כגון: רמקולים, מגברים, כבלים, מיקרופונים, מיקסרים, שופרים ולכל אחד מהם סוגים רבים ותקנים שונים. 

מערכות כריזה


ציוד מערכות כריזה

מערכת כריזה מורכבת משישה רכיבים שונים שעל כולם יש לשים דגש: 
 

מגבר

המגבר הוא המקום שבו האותות החשמליים עוברים את העיבוד הנדרש. העיבוד של האותות יכול להיות כזה שרק יגרום להם להיות עוצמתיים יותר ולעיתים הוא אף יכול לעבד אותם, במיוחד אם מדובר על אותות שמגיעים ממספר מקורות שונים. מגבר כריזה יעצים את הקול על פי הדרישה שלנו ובהתאם לצורך הספציפי שאליו הוא מיועד. 
 

רמקולים

הרמקול מקבל מהמגבר את האותות החשמליים לאחר העיבוד שהם עברו וממיר אותם חזרה לקול. ככל שעבודת המגבר בוצעה בצורה טובה יותר והרמקול מקצועי יותר כך הצליל שיושמע ברמקול יהיה איכותי יותר. ישנם סוגים רבים של רמקולים: רמקולים שקועים, דמויי סלע, רמקולים לתלייה, שופרים ועוד. לכל אחד מהסוגים יש מגוון איכויות שמע ונראות שונה. צריך להקפיד ולהבין האם אנו רוצים להשתמש ברמקולים 100V או ב- 8 אוהם על פי איכות השמע שנרצה ועל פי כמות הרמקולים ודרישות הפרויקט. 
 

מיקרופון

במערכות כריזה המשמשות לכריזה בשוטף או בחרום, נרצה לחבר מיקרופון אחד לפחות. המיקרופון יכול להיות מחובר למערכת באמצעות כבלי חשמל שדרכם עוברים האותות, או שהעברת האותות תתבצע באמצעות גלי רדיו מה שמאפשר לו להיות אלחוטי. התפקיד של המיקרופון הוא לקחת את גלי הקול ולעבד אותם לאותות חשמליים.  

מיקרופון כריזה צריך לקבל את הקול בצורה הצלולה ביותר כדי שההמרה לאותות החשמליים תשמור כמה שיותר על הקול המקורי. בנוסף, הסביבה שבה המיקרופון נמצא צריכה להיות נקייה כמה שיותר מרעשי רקע. 
 

מיקסר

או בעברית מערבל אותות, מעבד את אותות הסאונד ומאפשר לנו לשנות ולהתאים את הקול כך שישמע טוב יותר, אם באיכות הצליל או בווליום כל קלט אודיו בנפרד ולשילוב הסאונד של כלל האותות יחדיו. נשתמש במיקסר בעיקר כאשר נרצה להגדיל את מספר חיבורי האודיו שנרצה להשמיע במערכת הכריזה וכאשר נרצה לעשות מניפולציות על הסאונד לכל ערוץ בנפרד. 

כבלים

סוג הכבל ואיכותו חשובה מאוד בבניית מערכת כריזה. כבל לא איכותי יוסיף רעשים מיותרים ויפגע באיכות הסאונד. מערכת כריזה חייבת תכנון של תשתית הכלולה בהעברת כבלים מתאימים ואיכותיים אשר יוכלו לספק את המתח והאיכות המיטבית עבור כל רמקול. 
 

מקור האודיו

המכשיר שממנו נשדר את הסאונד יכול להגיע ממגוון אפשרויות, אך המטרה שישדר את האודיו שאנו רוצים. ניתן להשתמש במחשב, פלאפון, רדיו, מיקרופון ועוד. אנו כן צריכים להתחשב בחיבור מקור האודיו ולוודא שיש לנו את החיבורים המתאימים במערכת הכריזה. 

איזה מגבר מתאים למערכת כריזה


איך מתכננים מערכת כריזה? 

האיכות והתפקוד של מערכות הכריזה נקבע בעיקר לפי הצורה שבה ששת הרכיבים הללו פועלים.
בנוסף, כדי להבין מה המערכת שאנו צריכים יש לקחת בחשבון מספר פרמטרים. הגדרה מדויקת של כל אחד מהם תאפשר לדעת מהי מערכת הכריזה שהכי מתאימה לנו. כל הגורמים הללו צריכים להילקח בחשבון כאשר מתכננים מערכת כריזה. 
 

ייעוד: 

מה הייעוד שאליו מיועדת מערכת הכריזה? זו השאלה הראשונה שצריך לשאול ולהבין - לכל מערכת כריזה יש מטרה שונה, מה שמשפיע על תכנון הפרויקט והמוצרים שנזדקק על פי הדגשים השונים שניתנו לה. אם המערכת מיועדת להשמעת הודעות לשעת חירום חשוב לוודא שהמערכת יכולה לעבוד על סוללות. מנגד, מערכת כריזה שמיועדת להשמעת פרסומת בקניון צריכה להיות חזקה ועוצמתית עם יכולת להתגבר על רעש המבקרים. עם זאת, מערכת כריזה להשמעת מוזיקה תתוכנן בצורה שונה יחד עם המוצרים המתאימים לה. 

תקנים: 

בחלק מהפרויקטים ישנה החובה לעמוד בתקנים מסוימים ויש לשים על כך דגש. ישנם 2 תקנים עיקריים:

תקן 160

זהו תקן משטרתי המיועד למקומות קטנים כדי להודיע הודעות או לשם פינוי המבנהו.

תקן 1220- תקן כיבוי אש

כאשר מערכת הכריזה מחוברת למערכת גלוי העשן ומופעלת באופן מידי ואוטומטי כאשר היא מקבלת התרעה ממערכת גילוי העשן ומודיעה שפרצה שרפה. בדרך כלל מערכות אלו יהיו יקרות יותר ומיועדות יותר לכריזה ופחות להשמעת מוזיקת רקע. 

תכנון מערכת כריזה


שטח: 

סוג השטח

עליכם להגדיר מה השטח שבו מערכת הכריזה צריכה להיות מוצבת. אם מדובר על שטח פתוח אזי באופן אוטומטי נדרשת מערכת שבה הרמקולים יהיו עוצמתיים יותר כיון שבשטח פתוח גלי הקול מתפזרים יותר. 

גודל השטח

אם מדובר על שטח גדול ייתכן שתדרשו להציב מספר רמקולים כדי לוודא שהכריזה מגיעה לכל מקום בשטח הרצוי. כמובן שהצורה של המבנה גם היא חשובה כיון שיש לה השפעה מכרעת על איכות הצליל.  


גובה התקרה

גובה התקרה הוא גורם חשוב או יותר נכון גובה התקנת הרמקולים. על פי גובה זה, יחד עם מטרת מערכת הכריזה, ניתן להבין את כמות, גודל והספק הרמקולים הנדרשים

אזורי כריזה

במידה והשטח מחולק לאזורים בהם נרצה להשמיע קלט אודיו שונה או ווליום מסוים לכל אזור נצטרך לקחת זאת בחשבון. לדוגמה במסעדה נרצה להשמיע מוזיקה קצבית וחזקה ובעוד בשירותים נרצה מוזיקה רגועה ושקטה. לכך, נדרש למגבר כריזה אזורים משולב לפיצול השמע.


תכנון מערכות כריזה


תקציב: 

בשוק ניתן למצוא מערכות כריזה בטווח מחירים משתנה. הגדירו מה התקציב העומד לרשותכם כדי שתדעו באופן מדויק יותר מה האפשרויות שעומדות לרשותכם. מערכות כריזה איכותיות יכולות לעלות בהתאם, אז חשוב לבצע הגדרה ברורה של המטרות כדי לדעת מה סדר הגודל של התקציב שנדרש למערכת הרצויה. 
 

ייעוץ: 

התקנת מערכת כריזה דורשת מיומנות רבה. אם נראה לכם שבכל מקום ניתן להציב את הרמקול והעיקר שהוא יהיה חזק מספיק, אתם טועים. התאמה של מערכת כריזה והתקנתה דורשת מקצועיות רבה כדי לקבל תוצאות אפקטיביות. בחרו איש מקצוע שיעזור לכם לקבל את ההחלטות האלה כדי להבטיח שתקבלו ממערכת הכריזה שלכם את מה שאתם רוצים. ואתם בעלי המקצוע, דברו אתנו להכוונה וייעוץ מקצועי לכל פרויקט כריזה באשר הוא. 
 

לסיכום: 

מערכת כריזה יכולה לשמש אתכם במגוון אפשרויות, כאשר הייעוד שלה הוא להשמיע הודעות או מוזיקה באופן ברור בתא שטח מוגדר. בחירה של מערכת כריזה מצריכה מחשבה מראש על מספר רב של פרמטרים וזאת בכדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר במחיר הנוח ביותר. 
היעזרו באיש מקצוע שמתמחה בתחום שיעזור לכם לבחור את מערכת הכריזה הרצויה ולהבין איך בדיוק ניתן לבצע את ההתקנה שלה בצורה היעילה ביותר.







איך בוחרים מערכת כריזה? 
ייעוד, תקן, שטח ותקציב - לאחר נתונים אלו ניתן לתכנן ולבחור ציוד קצה מתאים. כל השלבים בפנים. 
אילו תקנים יש למערכות כריזה? 
תקן 1220 - תקן אש, מערכת כריזה המחוברת למערכת גילוי העשן. תקן 160 - תקן משטרתי לשם פינוי מבנה. להסבר מלא כנסו למדריך. 
איזה ציוד צריך למערכת כריזה? 
מגבר, רמקולים, מיקרופון, מיקסר, כבלים ומקור אודיו. כנסו לרשימה המלאה עם הסברים.