מנעול אלקטרו מגנט או חשמלי? מדריך למתקין

מנעול אלקטרו מגנט או חשמלי? מדריך למתקין

מנעול אלקטרו מגנט או חשמלי? מדריך למתקין

מנעולים לרוב משמשים אותנו לנעילת דלתות או שערים, בעת חיבורם למערכות אינטרקום או לחצני יציאה. במאמר זה נסקור את שני המנעולים המקובלים בשוק, מנעול חשמלי ומנעול אלקטרו-מגנט. נבין את עוצמת המנעולים, נסביר על הבדלי הנעילה, אופן ההתקנה ויתרונות וחסרונות של כל אחד מהמנעולים. 

מנעול אלקטרומגנט או חשמלי

כפי שרואים בתמונה מנעול אלקטרו-מגנט מורכב משני חלקים:החלק שמקבל מתח והמגנט עצמו שמתמגנט אליו במצב נעילה. ולעומתוהמנעול החשמלי אשר מורכב בדרך כלל מחלק אחד ואותו משקעים בתוך קורת שער או דלת.


משקלים ועוצמת מנעול אלקטרומגנט

מנעול אלקטרו מגנט מגיע בכמה עוצמות של נעילה - החל מ-60 קילו וכלה ב- 1200 קילו. הכוונה אינה למשקל המנעול פיזית אלא לעוצמה שנצטרך להפעיל על המנעול בשביל לפרוץ אותו. המשקלים המקובלים בשוק הינם 180, 300, 500 ו-600 קילו. את עוצמת משקל המנעול?אנו נתאים בדרך כלל לפי גודל ומשקל השער, למרות שיש גם יוצאים מהכלל - שהשער או הדלת הם קטנים אך המקום מועד לפורענות כך שמראש נלך על משקלים גבוהים יותר.

הבדלי נעילה בין מנעול אלקטרו מגנט לחשמלי 

מנעול אלקטרו-מגנט עובד במצב N.C. הכוונה שבמצב נעילה רגיל הוא מקבל מתח קבוע, בדרך כלל 12voltdc,אך רוב רובם של המנעולים האלקטרו-מגנטיים יכולים לעבוד גם עד מתח של 30volt dc. כשנרצה לפתוח את השער אנו נצטרך לגרום למתח שלו להתנתק למשך זמן מסוים. את זמן ההתנתקות אנו נקבע דרך הממסר שאליו נחבר את המנעול (בדרך כלל יש לו גם טיימר מובנה כדי לקבוע את זמן פתיחת המנעול). לרוב בתוך כל קודן או אינטרקום יש ממסר מובנה עם זמן לתכנות זמן פתיחה. 

בשונה ממנעול אלקטרו-מגנט מנעול חשמלי עובד במצב N.O. הכוונה שבמצב נעילה רגיל הוא נעול מבלי שהוא מקבל מתח וכדי לפתוח את המנעול אנו נצטרך לתת לו מתח בדרך כלל 12volt(קיימים מנעולים הנפתחים גם ב-6Volt) לכל משך הזמן שנרצה שהמנעול יהיה פתוח. בשונה ממנעול אלקטרו-מגנט רוב המנעולים החשמליים יודעים לעבוד גם עם ספקי כוח DC וגם עם ספקי כוח AC וכשנרצה לשמוע את ה׳בזזזז׳ של פתיחת הדלת נשתמש ב ACשם המתח עולה ויורד והצליל נוצר בגלל המתח חליפין. 

עלויות: מנעול חשמלי עולה עשרות שקלים בודדים. לעומת זאת מנעול אלקטרו-מגנט משמעותית יקר יותר. ולרוב אנו?נצטרך לרכוש בנוסףלמנעול סט זוויותכדי להתאים את המגנט למנעול.
 


התקנת מנעול חשמלי 

אופן התקנת המנעול 

ברוב המקרים ההתקנה במנעול חשמלי תהיה פשוטה. לעיתים יש מקומות שממש צריך לחצוב בבטון /לחתוך בתוך הברזל בשביל לשקע את המנעול, אך עדיין לא צריך מומחיות גדולה. בסוג הנעילה של אלקטרו-מגנט צריך דיוק מירבי והמון ניסיון. נניח וקיבענו את המנעול והמגנט לא מכוון ממש מולו- מספיק סטייה של 10 אחוז ואנו נאבד כ- 35% מעוצמת המגנט או גרוע מכך המגנט כלל לא ייתפס וינעל. בנוסף, אנו צריכים להבין שאנו תולים בגובה מוצר שמשקלו גבוה, ומידי יום הוא נפתח ונסגר פעמים רבות ולפעמים אף בעוצמה רבה?לכן, בשביל שלא ישתחרר המנעול אנו חייבים לקבע אותו היטב. 

התקנת מנעול אלקטרומגנט

סוגי המנעולים באלקטרו מגנט

  1. המנעול הקלאסי הכולל את המנעול עצמו ומגנט שנדבק אליו. 
  2. אלקטרו מגנט שקוע אשר משוקע בתוך הדלת או המשקוף. מתאים בעיקר לדלתות הזזה.
  3. אלקטרו-מגנט שרלוק. או אלקטרו מגנט נעילה פינית. במצב נעילה, הסוג מנעול הזה, מושך אליו פין מגנטי לתוך מגרעת ייעודית וכך הנעילה היא ממש חזקה.
בנוסף, ישנם מנעולים עם אינדיקציה שמראה על מתח תקין שמגיע למנעול, בדרך כלל בצבע אדום.ישנם מנעולים אשר יש להם אינדיקציה כפולה. שמנורה בצבע אדום מראה לנו על מתח תקין וכשיש נעילה טובה, ברמה של מעל 90%, המנורה נהפכת לירוקה. דבר זה מאפשר למתקינים אינדיקציה אם ההתקנה מספיק טובה. 

טיפ למתקין 

כל קופסא עם מנעול מגיעה עם שקית ברגים ובתוכה עיגול מגומי. יש מתקינים שלא טורחים לשים אותו בין המגנט לזווית וחבל כי זה יוצר בעיות לאחר מכן. תפקיד הגומי הוא בעצם למתן גמישות למגנט ולגרוםלולהידבק בצורה טובה לנגדי שלו. הרבה פעמים מדובר בשעריםחיצוניים שלא תמיד ישרים, וכן דלתות שהמשקוף קצת עקום, והגומי עוזר למגנט להתיישר לפי הדלת.
דבר נוסף, במידה ונרצה להתקין מנעול אלקטרו-מגנט על דלת זכוכית ישנו מתאם מיוחד לכך הנקרא מתאם U 
מתאם U למנעול

זוויות לאלקטרו מגנט

כמו שהזכרנו קודם שצריך להתאים זוויות למנעול אלקטרו-מגנט. קיימים 2 סוגים של זוויות. Z ו-L אשר ניתן להתאים אותם במגוון צורות וזאת על מנת להתאים את המנעול למגנט בכמעט כל הדלתות והשערים. (אפשר לשחק איתם בכל מיני צורות עד שנגיע להתאמה הכי טובה עבורנו).
יתרונות מנעול אלקטרו מגנט 
  • נעילה חזקה יותר 
  • ללא חלקים נעים - מה שמבטיח פחות תקלות. 
חסרונות  
  • יקר יותר 
  • התקנה מורכבת יותר 
  • ניתן לפתיחת רק בצורה חשמלית. (בשונה מהמנעול החשמלי אשר ניתן לפתוח גם בצורה מכנית). לשומרי שבת המנעול הזה בעייתי.
הפסקת חשמל: הבדל חשוב בין המנעולים הוא בזמן הפסקת חשמל. במנעול אלקטרו-מגנט אין נעילה והדלת נפתחת. ז"א בסוף היום צריכים לנעול את הדלת באופן ידני עם מפתח למקרה שתהיה הפסקת חשמל, או לחילופין לדאוג לאל פסק שיוזן ישירות למנעול. במנעול חשמליגם במקרה של הפסקת חשמל המנעול נשאר סגור(זוכרים? הוא עובד במצבN. O)?.
  
עוד נקודה שיש להתייחס אליה היא היכן אנו מתקינים את המנעול - אם זו התקנה חיצונית אנו נצטרך מנעול מוגן מים, בדרך כלל מסומן באותw(קיצור שלwater)ואם זו התקנה פנימית מספיק מנעול רגיל שהוא זול יותר.
מחזיר שמן לדלת

מחזירי שמן  

כמדברים על מנעולים שווה להזכיר גם את מחזירי השמן. ישנם 2 סיבות עיקריות למה רצוי שנשים מחזיר שמן:  
  1. מאריך את חיי המנעול (אין טריקות חזקות הגורמות למנעולים להתרופף או אף להישבר). 
  2. נוחות הלקוח (אין צורך בכל פתיחה לסגור ידנית את הדלת). 
 
במחזיר שמן יש לנו בדרך כלל שני כיוונים.  
  1. כיוון המהירות של סגירת הדלת. 
  2. כיוון עוצמת הטריקה של הדלת.  
כמו כן, אנו צריכים להתאים את גודל מחזיר השמן למשקל הדלת. 

לחצנים לפתיחת דלת

לחצני יציאה

פעמים רבות שאנו מתקנים מנעול אנו גם נשים לחצן יציאה, בעיקר בשימוש במנעולים מגנטים. לחצן יציאה לרוב ישמש אותנו כדי לצאת ממשרד/בניין. אורח שנכנס יצטרך לעבור איזושהי בקרת כניסה, כגון קודן או אינטרקום. אותו אורח שיוצא יוכל ללחוץ על הלחצן והדלת תיפתח. 
ישנם כמה סוגים של לחצני יציאה,רובם עובדים בתצורת N.Oאך לפעמים יש צורך בלחצנים שעובדים גם בN.C (כאשר נרצה לחבר את הלחצן ישירות למנעול המגנטי ללא מערכת בקרת כניסה ביניהם). בנוסף ישנם גם לחצנים עם ממסר פנימי מובנה. 
בעת התקנת הלחצנים נוכל לבחור בין התכונות הבאות: 
 
  • לחצנים ללא מגע (העברת יד מול הלחצן מייצרת פתיחה).
  • התקנה מתחת לטיח (יותר דקורטיבי) או מעל.
  • מתכת, פלסטיק.
  • צורה וצבע.
  • לחצן מואר או לא.  
נ.ב יש לשים לב שבלחצנים המוארים או אלו ללא המגע (Notouch) יש לספק מתח ללחצן. 

לסיכום

במאמר סקרנו את שניסוגי המנעולים, מנעול אלקטרו-מגנט ומנעול חשמלי.מנינו את ההבדלים, יתרונות וחסרונות. בנוסף, פירטנו על סוגי התקנה ודלתות ותוספות, כגון מחזירי שמן ולחצני יציאה.

כל שנשאר לכם הוא להבין את צרכי הלקוח ולתת את השירות הטוב ביותר. 







אילו סוגי מנעולי אלקטרומגנט יש? 
יש את המנעול הרגיל - מנעול ומגנט, יש מנעול מושקע בתוך הדלת ויש מגנט עם נעילה פינית 
איזה משקל / עוצמה יכול המנעול לעבוד? 
המשקלים המקובלים בשוק הינם 180, 300, 500 ו-600 קילו 
איך מתקינים מנעול בדלת זכוכית? 
לכך, ישנם מתאמים מיוחדים העוזרים להתקנת המנעול