כל מה שצריך לדעת על כבלי HDMI

כל מה שצריך לדעת על כבלי HDMI

כל מה שצריך לדעת על כבלי HDMI

כל מי שמשתמש במחשב, סטרימר, ממיראו כל אמצעי שמקרין וידיאו ומשמיע צליל בצורה כזו או אחרת, ללא ספק מכיר את כבל ה-HDMI. כבל HDMI הוא בעצם הדרך הכי טובה ומתקדמת שיש כיום להעביר אותות סאונד ווידיאו ממקור מידע (לדוגמה המחשב או קונסולת משחקים) למסך שעליו אתם רוצים להקרין את הווידאו ולשמוע דרכו את הצליל. שהמסך ומקור המידע מחוברים ביניהם בעזרת כבל HDMI אתם יכולים להיות בטוחים שתוכלו לראות את הסרט או כל התוכן אחר בו אתם מעוניינים לצפות, בצורה הטובה ביותר, באיכות וידיאו גבוהה מאוד ועם צליל באיכות מעולה. כמובן שכדי להגיע לרמה הזו תצטרכו להשתמש בכבל HDMI המתאים ביותר למכשירים שנמצאים ברשותכם.

מה זה כבל HDMI 

כבל HDMI אחראי על העברת וידאו אודיו ממקור אחד לשני. כבל HDMI אולי נשמע פשוט לבחירה אך ישנם המון סוגים, רזולוציות, תקנים ותוספות שאם לא נדע, נפספס ובגדול. 

לפני כ- 20 שנה, בשנת 2002, התחוללה מהפכה אדירה בעולם המחשוב והאלקטרוניקה. עד אותה שנה, כדי לחבר מערכות וידיאו-אודיו (למשל: מחשב ביתי למסך), היה צריך להשתמש לפחות ב- 4 כבלים שונים (G, B, R ועוד כבל אודיו 1 לפחות), מציאות שהיום כמעט בלתי אפשרי לדמיין עם היכולות הטכנולוגיות המתקדמות שיש לכל אחד מאיתנו בבית. האותיות HDMI הן ראשי תיבות של הביטוי :High Definition Multimedia Interface או בעברית-ממשק מולטימדיה בחדות גבוהה. 

סוגי כבלי HDMI 

חשוב להבין שתקן HDMI הוא תקן דיגיטלי שמתפתח כל הזמן. הגרסאות הקיימות כיום בשוק הן בין 1.0 ל- 1.4, 2.0, ו- 2.1. לכל גרסה יש יכולות חדשות ומתקדמות יותר, אך צריך לזכור שאם למחשב או למסך שלך אין את יכולות עיבוד התמונה או הסאונד הללו, אין שום סיבה לקנות את הכבל מהגרסה העדכנית ביותר כי היא פשוט לא תהיה רלוונטית עבורך. ההבדל בין הגרסאות הוא כמובן ביכולות העברת המידע. יכולות אלו נמדדות בכמה פרמטרים שהם בעיקר רזולוציה, קצב העברת המידע, ומהירות הריענון של התמונה.

סוגים ותקנים כבלי HDMI

תקנים, רזולוציה ומהירות ריענון 

אחד הדברים החשובים ביותר בכבל HDMI הוא רזולוציית התמונה הגבוהה ביותר אותה הוא מסוגל להעביר (ניתן לדלג על הפסקה ולראות את נתוני הכבלים בתמונה מטה). בעבר כבל בגרסה 1.0 העביר תמונה ברזולוציה מקסימלית של 1080 פיקסלים, במהירות ריענון של 60Hz ובקצב העברה של 4.95 ג´יגה בייט לשנייה. כבל בגרסה 1.1/2 העביר תמונה ברזולוציה מקסימלית של 1440 פיקסלים, במהירות ריענון של 30Hz ובקצב העברה של 4.95 ג´יגה בייט לשנייה. כבל בגרסה 1.3/4 העביר תמונה ברזולוציה מקסימלית של 4K פיקסלים, במהירות ריענון של 60Hz ובקצב העברה של 18 ג´יגה בייט לשנייה. כבל בגרסה 2.0 העביר תמונה ברזולוציה מקסימלית של 5K פיקסלים, במהירות ריענון של 30Hz ובקצב העברה של 18 ג´יגה בייט לשנייה. כיום כבל בגרסה 2.1 מעביר תמונה ברזולוציה מקסימלית של 8K פיקסלים, במהירות ריענון של 30Hz ובקצב העברה של 48 ג´יגה בייט לשנייה.  

אם אתם רוצים לצפות בסרטים, סדרות, משחקי ספורט, או ליהנות מחוויית גיימינג אולטימטיבית כבל ה- HDMI שתבחרו חייב להתאים לנתוני המחשב והמסך שלכם. גרסה 2.1 תומכת בטכנולוגיית HDRI המציגה תמונה חדה גם כשיש פער כהות בהירות בתמונה (לדוגמא: כאשר יש סצנה חשוכה בסרט ומישהו מדליק פנס). זרם התצוגה נדחס בעוצמה של DSC1.2 כדי שסרטי וידיאו באיכות הגבוהה ביותר יוכלו לרוץ באופן חלק. הגרסה תומכת בקצב פריים גבוה ברזולוציות של מעל 4K, יש בה ערוץ השבת שמע משודרג ותמיכה בעוד שלל תכונות שהופכות אותה, בלי שום ספק, לגרסה הטובה ביותר.  

טבלת רזולוציות כבלי HDMI

סוגי מחברים וחיבורים Type A, C, D 

כבלי HDMI רגילים הם בעלי שני חיבורי ´זכר´, כאשר החיבורים בכל המכשירים הרלוונטיים (מסכים, טלוויזיות, מחשבים, ועוד) הם חיבורי ´נקבה´ מתאימים. מידות החיבור של כבל HDMI סטנדרטי הן 14X4.5 מ"מ. סוג כבל זה נקרא כבל Type A, והוא הנפוץ ביותר ונמצא כמעט בכל מכשיר.
בנוסף קיים גם סוג אחר -כבל HDMI מיני. המחבר קצת יותר קטן, מידותיו הן 11.2X3.2 מ"מ. סוג כבל זה נקרא סוג C. כיוון שמדובר על חיבור קטן כבל Type C משמש לרוב לחיבור מצלמות ו-DSLR. כבל מיקרו HDMI הוא מחבר ה-HDMI הקטן ביותר ומידותיו הן 6.4X2.6 מ"מ. עם כבל זה ניתן לחבר חלק מהטאבלטים הקיימים בשוק ואף מכשירי סלולר חכמים, ומחשבים ניידים. סוג כבל זה נקרא Type D. מבחינת סוגי המחברים ישנם כבלים עם חיבורי זכר או נקבה, מחברים ישרים או מחברים בזווית של 90 מעלות שנועדו לחסוך מקום, ומחברים ננעלים שנתפסים על המכשיר אליו הם מתחברים. 
 
סוגי מחברים כבל HDMI

פיצ´רים בכבלי HDMI 

בכבלי HDMI יש לא מעט פיצ´רים הפותרים בעיות שונות ומציעים שלל אפשרויות. שווה להיות מודעים להם ולבדוק באילו פיצ´רים הכבל והמכשירים  שלכם תומכים.  

  • TDMS - כאשר מידע דיגיטלי עובד, במיוחד מרחק ארוך הוא עלול להיפגע מרעש ולאבד אותות. TDMS היא הצפנה של אות HDMI שמבטיחה שהאות לא יופרע במעבר מהמקור למסך. 
  • CEC - פיצ´ר זה מאפשר לך לשלוט בעד 15 חיבורים בעזרת שלט אחד. רוב הטלוויזיות ומכשירי הסטרימינג תומכים בטכנולוגיה זו אך חשוב לבדוק שפיצ´ר זה במצב פעולה ולא מכובה. לעתים היצרן יכנה את הטכנולוגיה בשם אחר כך שגם אם לא כתוב שהמכשיר תומך CEC ניתן לבדוק את המונחים המקובלים לכל יצרן כאן. 
  • HDPC - פרוטוקול אבטחה המאמת ומחבר את שני המכשירים כך שאף מכשיר לא יוכל ליירט את הנתונים שעוברים ביניהם. בארצות הברית זוהי דרישת חובה של ועדת התקשורת הפדרלית. 
  • DDC - ממשק המתאים באופן אוטומטי את התצוגה על פי היכולות הגרפיות של המסך.  
  • HEC - תכונה המאפשרת לשני המכשירים המחוברים לשתף ביניהם אינטרנט, מה שמייתר את הצורך בכבל נפרד למטרה זו. אחד המכשירים שיכול לנצל את התכונה הזו הוא 360 XBOX. 
  • HDR - תכונה השולחת יחד עם הווידיאו מידע, כך שהצג מקבל ´הסבר´ איך בדיוק הוא צריך להציג אותו. תכונה זו מאפשרת דיוק גבוה יותר בבהירות, בניגודיות, ובדיוק הצבעים. 
  • Chroma Subsampling - יכולת דגימת קרומה מתייחסת לצבעי הוידאו ומאפשרת לנו לדעת מה כמות הפיקסלים שמקבלת צבע. ככל שיותר פיקסלים יקבלו את הצבע שלהם כך איכות הצבעים תהיה טובה יותר. 
כמות פיקסלים המקבלים צבע - דגימת קרומה


  • ARC + eARC – בכבל התומך בתקן זה נוכל לצמצם את כמות הכבלים ולהעביר את האודיו יחד עם הוידאו באיכות גבוה יותר למערכת השמע שלנו. למדריך שלם המסביר: מה זה כבל HDMI ARC? 

העברת סיגנל HDMI 

ככל שכבל HDMI ארוך יותר האות שלו במשך המעבר יחלש עד ל- 15 מטרים בערך. עם זאת, ניתן לפתור את הבעיה בעזרת שימוש בכבל HDMI אקטיבי שבו יש מגברים ייעודיים, כך שהאות שיוצא מהמקור מגיע בעוצמה המקורית למסך היעד. חשוב לדעת שכבלים אקטיביים הם חד כיווניים, זאת אומרת שהיכולת שלהם לשמור על עוצמת האות פועלת רק לכיוון אחד. מסיבה זו חשוב לוודא שאתם מחברים אותם כמו שצריך כלומר, את הצד שדוחף את האות אל המקור ואת הצד שמקבל את האות אל המסך. אם תחברו את הכבל בצורה הפוכה הוא פשוט לא יעבוד ולא תראו או תשמעו כלום מהמסך. ישנם עוד פתרונות רבים וטובים יותר להרחקת כבלי HDMI ואותם תוכלו למצוא כאן: איך מרחיקים כבל HDMI? 

מפצלים, בוררים ומתאמים 

ישנם סוגים רבים של מכשירים תומכים אשר מתחברים לכבל ה HDMI. כאשר נרצה לחבר כמה כבלים למכשיר אחד נשתמש בבורר. וכנרצה להמיר את אות ה- HDMI לאות אחר נצטרך לחבר מתאם. ובכלל כשנרצה לפצל את האות לכמה מסכים נזדקק למפצל. כל המכשירים עם הסברים מורחבים תוכלו למצוא כאן: מפצלים, בוררים ומתאמי HDMI

מה עדיף, HDMI או DisplayPort?

טכנולוגיית DisplayPort פותחה מעט אחרי טכנולוגיית HDMI. היא הומצאה לראשונה בשנת 2006 ובשנת 2019 הוצגה הגרסה המתקדמת יותר, גרסה 2.0. עם גרסת 2.0 של DisplayPort אתם יכולים להגיע לאיכות של 16K ב- 60 הרץ וב- 30 סיביות לפיקסל עם מסך אחד, בעזרת טכנולוגיה חדשנית לדחיסת מידע שנקראת DSC. כאשר מחברים למחשב 2 מסכים אפשר להגיע ל-8K ב- 120 הרץ וב- 30 סיביות לפיקסל. הקצב בו עובר המידע הוא 77.37 ג´יגה בייט בשנייה. איכות העברת השמע בגרסאות החדשות של ה-HDMI וה- DisplayPort זהות, כאשר בשתיהן תוכלו להעביר עד 32 ערוצי שמע בקצב של 1536 קילו הרץ (192 לערוץ) עם 24 ביט. בעוד שלכבל HDMI יש 19 פינים ל- DisplayPort יש 20 פינים. 

כבל DisplayPort מגיע ב- 2 גרסאות: רגילה וקטנה (חברת אפל עשתה שימוש בגרסה הקטנה). בעזרת כבלי HDMI ניתן להעביר אתרנט אופציה שלא קיימת בטכנולוגיית DisplayPort. נראה שההבדל המשמעותי ביותר הוא בכמות המסכים שניתן לחבר. בעוד שבעזרת כבל HDMI נוכל לחבר עד 2 מסכים, עם טכנולוגיית DisplayPort נוכל לחבר עד 4 מסכים ובאיכות גבוה יותר. 


מה ההבדל בין hdmi ל displayport

איך להיות בטוחים שאנו בוחרים כבל HDMI איכותי?

כשאנחנו נכנסים לחנות עם ציוד אלקטרוני אנו רואים על המדף מגוון עצום של כבלי HDMI השייכים ליצרנים שונים ומוצעים לקונה בטווח מחירים משתנה. חשוב לדעת שאיכות הכבל תלויה ברמת ההתנגדות החשמלית שלו. ככל שרמת ההתנגדות תהיה נמוכה יותר, איכות התמונה תהיה טובה יותר. אנו לא צריכים לרכוש את הכבל האיכותי והיקר ביותר,  אלא לבדוק ולקנות את הכבל המתאים לנו על פי מקור ויציאת האודיו וידאו שלנו. כפי שקראתם בתחילת המאמר, צריך לבדוק: 

  • רזולוציה
  • מהירות ריענון
  • פורמט אודיו 
  • מרחק
  • פיצ´רים שבהם הכבל תומך
חשוב לדעת מראש מהן הדרישות שלנו ולאיזה כבל אנו זקוקים. אם המרחק בין המסך למקור קצר אנו יכולים להסתפק בכבל קצר אך אם המרחק גדול יותר אנו צריכים לעשות שימוש במרחיק HDMI. אם אנו רואים סרט רק פעם ב.. נוכל להסתפק בכבל עם נתונים טכניים פחות טובים, באופן יחסי. אם אתם גיימרים שחייבים איכות תמונה וחדות ברמה הגבוהה ביותר אז כדאי לקנות כבל HDMI שמסוגל לספק לכם את התמונה באיכות הגבוהה ביותר. אחרי שהשקעתם כל כך הרבה בכול הציוד לא כדאי לחסוך כמה שקלים על כבל איכותי. 
 

לסיכום 

למרות שכבל HDMI נחשב למוצר פשוט מאוד ורובנו לא מקדישים לו כלל מחשבה, חשוב לדעת ולהכיר את הנתונים. כבלים שונים יספקו לכם איכות צפייה ושמע שונות. שדרוג קטן בסוג הכבל יכול להפוך את החוויה לשונה לגמרי ולטובה הרבה יותר. עכשיו, אחרי שאתם יודעים את כל מה שצריך לדעת על כבלי HDMI, כל מה שנותר לכם הוא להיכנס לחנות הקרובה לביתכם ולרכוש את כבל ה-HDMI המתאים לכם ביותר. 




אילו סוגי כבלי HDMI יש? 
ישנם המון סוגים אך בקצרה הסוגים נעים בין תקן 1 ל 2.1. כנסו בכדי להבין את ההבדלים ביניהם. 
מה עדיף, HDMI או DisplayPort? 
השאלה הראשונה שצריך לשאול היא לאן נחבר את הכבל? אבל ההבדל העיקרי הוא שב HDMI נוכל לחבר 2 מסכים וב DP נוכל עד 4 באיכות גבוה יותר. 
מה הטיפ החשוב ביותר בקניית כבל HDMI? 
התאימו בין המוצר לכבל - אל תקנו כבל שלא מתאים לכם, חבל על הכסף. להסבר מקיף כנסו למאמר.