ממיר מדיה אופטי - מה זה ואיך משתמשים?

ממיר מדיה אופטי - מה זה ואיך משתמשים?

ממיר מדיה אופטי - מה זה ואיך משתמשים?


שימושו העיקרי של ממיר אופטי הוא לחיבור של תשתיות כבלים מנחושת עם מערכות המבוססות על סיבים אופטיים. ישנם גם שימושים נוספים, כגון הארכת כבל רשת אשר יפורטו בהמשך המאמר. השימוש בממיר אופטי נפוץ גם בתחום המסחרי וגם לשימוש הפרטי. הממיר מקבל נתונים על ידי אותות שנשלחו באמצעות מדיה מסוג מסוים, ממיר את האותות הללו ומעביר אותם לסוג מדיה אחר. במאמר זה נסביר מהו ממיר אופטי, למה הוא משמש וכיצד מתקינים אותו באופן מעשי. 

ממיר אופטי 

ממיר אופטי הוא למעשה התקן רשת המשמש ליצירת חיבור והמרה בין שני סוגי מדיה שונים. הממיר הבסיסי מורכב משני מקלטי משדר בעלי יכולת להעביר ולקבל נתונים זה מזה. בדרך כלל יש ספק כוח לכל מקלט משדר(ישנם גם דגמי PoE) ומחברים שונים לסוגי המדיה המגוונים- האחד עבור המדיה הנכנסת והשני עבור המדיה היוצאת.  

סוויצ אופטי

תשתיות תקשורת נתונים 

על מנת להבין את הצורך בממיר תחילה יש להבין כיצד בנויה תשתית התקשורת. תשתיות תקשורת הן הכלי הטכנולוגי בהן נעשה שימוש להעברת מידע באמצעים טכנולוגים שונים. קיים שימוש נרחב בתשתיות מנחושת ברשתות תקשורת מקומיות, חיבורי מערכות כבלים לטלוויזיה ועוד.  
כבל רשת בנוי מגידיי נחושת המצופים בחומר מבודד אשר מונע הפרעות ועיוותים בעת העברת הנתונים על גבי הכבל. מנגנון הפעולה של תשתית נחושת מבוסס על העברת אותות אלקטרומגנטיים לאורך הכבל. בטכנולוגיה זו האותות מאבדים מעוצמתם לאורך הכבל בין המשדר למקלט. 

תשתיות סיבים אופטיים 

כיום מתרחב השימוש בסיבים אופטיים להנחת תשתיות תקשורת חדשות. בכבל אופטי ניתן להעביר כמות גדולה יותר של נתונים ובקצב שליחה מהיר יותר מאשר בכבל נחושת. ניתן להניח כבלים אופטיים גם מתחת למים וכיום נעשה בהם שימוש לחבר גם בין יבשות. השימוש המקביל בתשתיות נחושת וסיבים אופטיים מצריך פתרונות טכנולוגים המאפשרים לשלב את השניים. 

פריסת תשתית אופטית 

בבואנו לפרוס תשתית מבוססת סיבים אופטיים ישנם דברים שונים שיש לקחת בחשבון עבור התקנה עילית והתקנה תתקרקעית. בכל מקרה יש לקחת בחשבון את איכות הכבלים ואיכות ציוד הקצה. קישור ריכוזים שונים באמצעות כבל אופטי, לצורך העברת נתונים ומידע בקצב גבוה,מחייב מיומנויות מקצועית ועבודה עם ציוד מותאם וחומרה אמינה.

גמישות תפעולית 

ממיר אופטי גמיש מבחינה שימושית וניתן להשתמש בו במגוון תחומים החל מרשת מחשבים ועד לתחנות עבודה תעשייתיות. התקנת ממיר אופטי מאפשרת לשדרג מגוון של שירותים לטכנולוגיה עילאית יותר מבלי להצריךהחלפה מלאה של תשתית הרשת. בנוסף ניתן להתקין ממיר אופטיעל מנת להרחיב את הרשת המקומית בעלות נמוכה. 
מכיוון שמערכות תקשורת המבוססות על תשתיות נחושת מסוגלות להעביר כמות מידע נמוכה בהרבה מזו של מערכות המבוססות על סיבים אופטיים במגוון תעשיות ושימושים התשתית המיושנת מוחלפת בהדרגה לתשתית חדשה. כתוצאה מכך במגוון מקומות מתקיימים מערכות מקבילות של תשתיות נחושת ותשתיות אופטיות, אשר ללא התקנת ממיר אופטי אינן יכולות להתחבר. 
 

מרחיק כבל רשת - הרחבת טווח הרשתות 

ניתן להרחיב את טווח מערכות כבלי הרשת המיושנת, המבוססת על כבלי נחושת, על ידי חיבור שני ממירים אופטיים, או יותר, מכיוון שלכבל אופטי מגבלת אורך של עד 100km. השילוב של הממיר במתקני קצה מאפשר להרחיב את השימוש בטכנולוגיית הסיבים האופטיים.  
בנוסף, אם מעוניינים בהגדלת טווח כבל הרשת בעוד 100 מטרים נוספים ניתן להשתמש במרחיק כבל רשת או סוויץ´. 

ממיר אופטי - מרחיק כבל רשת

סוגי ממיר אופטי 

אנו נשתמש בממירים גם כאשר יש צורך לאחד ולחבר את תשתית הרשת והטלפוניה או בין תשתיות תקשורת חדשות וישנות. ישנם סוגים שונים של ממירים. ממיר אופטי יכול להגיע כהתקן עצמאי קטן אשר חיבורו ותפעולו פשוטים Plug & Play. ממירים אלו יכולים להגיע עם חיבור אופטי מובנה או עם חיבור SFP. בנוסף לזאת ישנם ממירים שהם למעשה חלק ממערכת מורכבת המציעה תכונות מתקדמות רבות לניהול רשת.  
 

איך משתמשים בממיר אופטי? 

הגודל הקומפקטי של הממיר הופך אותו למתאים להתקנה על שולחנות עבודה, ארונות כבלים, ארונות תקשורת ומרכזי נתונים. למרות שסביבת היישום של ממירי מדיה עשויה להשתנות, שיטת חיבור הכבלים די זהה במהותה. ישנן שתי דרכים להתקנת חיבור ממיר מדיה: שימוש בממיר בודד ושימוש בזוג ממירים. בממיר בודד נעשה שימוש לקשר בין כבלי נחושת להתקן סיבים אופטי. בזוג ממירים נעשה שימוש להרחבת טווח רשת מבוססת כבלי נחושת. 

התקנת ממיר מדיה יחיד - ממיר מכבל רשת לאופטי ולהפך 

  • ראשית יש לחבר את כבל הנחושת של מתג B לכניסת RJ45 של הממיר האופטי באמצעות כבל רשת. 
  • לאחר מכן יש לחבר מודול SFP לחריץ SFP בממיר המדיה ולחבר מודול SFP. לחילופין, ישנם ממירים שמגיעים עם חיבור אופטי עם אורכי גל מובנים. 
  • בשלב האחרון יש לחבר כבל אופטי למקלט ה-SFP בממיר המדיה ולמתג A.

התקנת שני ממירי מדיה - מרחיק כבל רשת על גבי כבל אופטי 

  • תחילה יש לחבר את יציאת כבל הנחושת של מתג A עם כניסת RJ45 של ממיר מס´ 1 באמצעות כבל רשת. 
  • לאחר מכן יש לחבר מודול SFP לחריץ SFP של ממיר מס´ 1 ואז את מודול SFP הנוסף לתוך חריץ SFP של ממיר מס´ 2. לחילופין, ישנם ממירים שמגיעים עם חיבור אופטי עם אורכי גל מובנים. 
  • את שני הממירים יש לחבר ביניהם עם כבל אופטי. את הכבל בוחרים על פי המרחק בין הממירים ואורך הגל. 
  • בשלב האחרון יש לחבר את יציאת ה-RJ45 של ממיר מס´ 2 למתג B באמצעות כבל רשת.


אורכי גל וקצב נתונים 

אורכי הגל של מקלטי המשדר בשני הממירים צריכים להיות עקביים. כלומר, אם מקלט משדר של ממיר אחד הוא באורך גל של 1310nm, יש לוודא שכך גם בממיר השני. גם קצב העברת הנתונים של מקלטי המשדר בממירים חייב להיות זהה. סוג המשדר בזוג ממירי המדיה צריך להיות זהה ויש להשתמש במקלטי משדר אופטיים בסינגל מוד או מולטי מוד בשני הצדדים. 
אורכי גל ממיר אופטי

שימושים בשטח 

כאמור השימוש הנפוץ בממירי מדיה כיום נועד לחבר רשתות אופטיות לתשתיות מבוססות נחושת. בנוסף, לעיתים נעשה שימוש בממיר לחבר בין רשתות הפועלות במהירות שונה או כאלה המופעלות בהתאם לפרוטוקולים שונים. ממיר אופטי יכול לשדרג תשתיות תקשורת קיימות ולהגדיל את המרחק והקיבולת של הרשת על ידי שילובה עם רשתות חדישות ומתקדמות יותר. 

ממיר אופטי לייעול תשתיות התקשורת 

לסיכום הנושא נאמר כי ממירים אופטיים משמשים לחיבור בין רשתות של סוגי אותות או מדיה שונות. השימוש הנפוץ הוא לחיבור תשתיות של רשתות מבוססות נחושת עם תשתית סיבים. כפי שציינו, השימוש בתשתיות נחושת עדין נפוץ בתעשיות רבות ועל מנת לחבר את הרשתות הללו לכל הפתרונות החדשים והמתקדמים בתחום המבוססים על סיבים, יש צורך בממירים אופטיים. 

מה זה ממיר אופטי?
מכשיר הממיר תקשורת אופטית לנחושת ולהיפך. רוצה להבין יותר? בפנים תוכל למצוא הכל
מרחיק כבל רשת?
ממיר אופטי יכול להרחיק כבל רשת מעבר למגבלת 100 המטרים ע״י ממיר אופטי לעשרות קילומטרים
למה משתמש ממיר אופטי?
לחיבור בין סוגי רשתות, נחשות עם תשתית סיבים